På lätt svenska
På lätt svenska
Cancer i bröstet är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Bröstcancer drabbar framför allt kvinnor i medelåldern och äldre kvinnor. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det beror framför allt på att fler fall upptäcks tidigt.
Det vanligaste tecknet på bröstcancer är en knöl i bröstet.
Många knölar i bröstet hittas med hjälp av mammografi. Det betyder att insidan av brösten fotograferas med en röntgenkamera.
Läkaren kan också undersöka brösten noggrant genom att känna på dem. Läkaren känner även på lymfkörtlarna i armhålan och på halsen.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Det vanligaste sättet att ta bort cancer i bröstet är att operera bort knölen. Andra vanliga behandlingar är strålbehandling, hormonell behandling och cytostatikabehandling.
Läs om hur man tar bort cancer
Cancer i prostatan är Sveriges vanligaste cancerform. Prostatan är en körtel som sitter runt urinröret på män. Cancer i prostatan drabbar framför allt äldre män. Sjukdomen är ovanlig före 50-årsåldern.
Vanliga tecken på cancer i prostatan är svag urinstråle, att man har svårt att "komma igång" när man kissar och att man känner sig kissnödig oftare än vanligt.
Cancer i prostatan hittas oftast med ett blodprov. Det kallas för PSA-prov. PSA är ett protein som bildas i prostatakörteln.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Det vanligaste sättet att ta bort cancer i prostatan är att operera bort prostatakörteln. Man kan också ge strålbehandling. Då dödas cancercellerna i prostatan.
Läs om hur man tar bort cancer
Det finns olika former av hudcancer. Mest känd till namnet för många är malignt melanom. En annan form av hudcancer är skivepitelcancer. En tredje form av hudcancer är basalcellscancer som ibland också kallas basaliom.
Vanliga tecken på cancer i huden är att ett födelsemärke växer eller ändrar utseende på något sätt. Till exempel kan färg eller form ändras. En ny fläck på huden som växer snabbt kan också vara hudcancer.
En misstänkt tumör på huden undersöks genom att en läkare tittar på den. Eller genom att läkaren känner på den. Ofta kan läkaren avgöra om det är en tumör genom att undersöka den själv.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Det vanligaste sättet att ta bort cancer i huden är att operera bort födelsemärket eller fläcken. Man kan också ge strålbehandling. Då dödar man cancercellerna i det misstänkta området.
Läs om hur man tar bort cancer
Tjocktarmscancer och ändtarmscancer är också vanliga cancerformer i Sverige.
Tjocktarmscancer är lika vanligt hos män och kvinnor, medan ändtarmscancer är lite vanligare hos män.
Vanliga tecken på cancer i tjocktarmen och ändtarmen är att det är blod i bajset, att man är lös i magen, har långvarig diarré, förstoppning eller måste gå på toaletten ofta. Men alla de här tecknen kan ha andra orsaker än cancer.
För att ta reda på om man har tjocktarmscancer eller ändtarmscancer brukar läkaren börja med att känna på magen för att upptäcka ojämnheter eller onormala förhårdnader och knölar. Läkaren brukar också ta ett avföringsprov för att se om det finns blod i bajset. För att upptäcka tumörer i tjocktarmen kan man också använda datortomografi.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Det enda säkra sättet att bota tjocktarmscancer och ändtarmscancer är att operera bort cancern. Vid ändtarmscancer kombineras operationen ofta med strålbehandling eller med cytostatika.
Läs om hur man tar bort cancer
Den vanligaste orsaken till att man får lungcancer är rökning. Lungcancer var tidigare vanligast bland män. Men sedan några år tillbaka är det fler kvinnor än män som får lungcancer. De flesta patienterna är 60 år eller äldre.
Det vanligaste tecknet på lungcancer är hosta. Andra tecken kan vara att det kommer blod när man hostar, att man blir lätt andfådd eller att det gör ont i bröstkorgen. Men allt det här är tecken som också är vanliga vid andra lungsjukdomar.
När läkaren misstänker att en patient har lungcancer börjar man med att röntga lungorna. I de flesta fall hittas sjukdomen på röntgenbilden. Både cancerns läge och storlek brukar man kunna se.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Operation är den metod som botar flest patienter med lungcancer. Även strålbehandling kan användas för att bota lungcancer. Ibland använder man strålbehandling tillsammans med cytostatika.
Läs om hur man tar bort cancer
Cancer i urinblåsan är tre gånger vanligare hos män än hos kvinnor. Drygt 80 procent av de som drabbas är 65 år eller äldre.
Det första tecknet på cancer i urinblåsan är ofta att man ser att det kommer blod i urinen när man kissar. Ett annat vanligt tecken på cancer i urinblåsan är att man måste kissa ofta och att det svider när man kissar. Men de här tecknen kan också bero på en ofarlig urinvägsinfektion. Det är viktigt att du blir undersökt ordentligt så att läkaren kan avgöra om det är en urinvägsinfektion eller om det kan vara cancer.
Får att ta reda på om det är cancer i urinblåsan tittar läkaren inuti kroppen med hjälp av en röntgenkamera. Det kallas att man gör en CT-urografi av urinvägarna.
Man kan också föra in ett tunt rör i urinblåsan för att titta eller ta ett cellprov. Instrumentet som används kallas cystoskop.
Läs mer om hur man upptäcker cancer
Operation är den vanligaste behandlingen vid cancer i urinblåsan. Man kan även spruta in mediciner direkt in i urinröret.
Läs om hur man tar bort cancer
Hittade du informationen du sökte?