Artiklar
Publicerad
3 jan 2019

Därför byter Cancerfonden logotyp

Vår nya logotyp ger oss bättre förutsättningar för en kommunikation som förenar och bidrar till att samla in mer pengar till den livsviktiga cancerforskningen. Nedan summerar vi frågor och svar kring den nya logotypen.

Varför har Cancerfonden en ny logotyp?

Att Cancerfonden alltid ska vara en tydlig avsändare i vår kommunikation är oerhört viktigt för oss. I dag har det skett stora förändringar både i vilka kanaler vi kommunicerar, men också i format, till exempel är mer av vår kommunikation i form av filmklipp i dag. Det ställer höga krav på logotypen då den har i uppgift ska se till att vi är tydliga som avsändare. Cancerfondens gamla logotyp kunde inte möta dessa behov och därför beslutade Cancerfonden att ta fram en ny logotyp.

Vad betyder Cancerfondens ny logotyp?

Den nya logotypen är en symbol för Cancerfondens outtröttliga sökande efter kunskap, stöd och engagemang i kampen mot cancer.

Hur mycket kostar den nya logotypen?

Vi är alltid måna om att arbeta kostnadseffektivt, så är det också med utvecklingen av logotypen. Vi går inte ut med någon specifik siffra men kostnad för insamling och administration är 13 procent, vilket är en god marginal under Svensk Insamlingskontrolls procentgräns som ligger på 25 procent.

Varför är den nya logotypen blå?

Utgångspunkten i Cancerfonden logotyp har varit att behålla en del av arvet från den tidigare logotypen. Därför lyfter vi nu fram blått som också var en del av den tidigare logotypen.

Vad ska de två cirklarna i logotypen föreställa?

Tanken är att de ska visa hur Cancerfonden – likt ett mikroskop – zoomar in och ut i ett outtröttligt sökande efter ny kunskap som driver forskningen framåt. Vi vill visa att vi vänder och vrider på perspektiven, ständigt sökande efter svaren som leder till att färre drabbas och fler överlever cancer.

Vilket år bytte ni logotyp senast?

Cancerfondens tidigare logotyp lanserades år 2003.


Har du fler frågor?

Har du någon annan fråga vänligen kontakta vår givarservice, tel: 020-59 59 59

Är du journalist vänligen kontakta Cancerfondens pressjour, tel: 08-677 10 36

Här kan du läsa mer om hur dina pengar används

Visa fler