Sälj Tillsammans mot cancer-armbandet

Vad är screening?

Lättläst

Lättläst

Screening betyder att man undersöker jättemånga människor för att se om de har början på en sjukdom. Eller om de har en sjukdom innan några symtom finns.

Screening för bröstcancer och livmoderhalscancer är två exempel på undersökningar som görs för att upptäcka sjukdomen tidigt. Om sjukdomen upptäcks tidigt är den lättare att behandla.

Flera hundra liv kan räddas varje år om alla går till undersökningen när man blir kallad.


Illustration bröstet

Mammografi – kolla brösten

Alla kvinnor i åldern 40–74 år får göra en undersökning av brösten minst vartannat år. Det kallas mammografi.

Mammografi görs för att upptäcka cancer i brösten. Det är viktigt att hitta cancer tidigt för att kunna behandla. 

Du får ett brev på posten när det är din tur att göra undersökningen.

Se hur mammografi går till

 


Illustration livmodern

Gynekologiskt cellprov

Alla kvinnor mellan 23 och 49 år kallas till gynekologisk cellprovskontroll vart femte år. Det kallas också cellprovtagning.

Undersökningen görs för att hitta cancer livmoderhalsen. Den är helt gratis. Kvinnor mellan 50 och 64 år kallas vart sjunde år.

Du får ett brev på posten när det är dags att göra undersökningen.

Se hur en gynekologisk cellprovskontroll går till

 


Illustration av bålen med tunntarm, tjocktarm och ändtarm

Tjock-och ändtarmscancer

Inom Stockholmsregionen och på Gotland får både män och kvinnor i åldern 60–69 år delta i screening för tjock- och ändtarmscancer vartannat år.

Du får ett brev på posten när det är din tur att göra undersökningen.

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan om screening

Hittade du informationen du sökte?


Granskad 20 april 2023

Granskare

Elsa Hedenström

Leg. sjuksköterska, sakkunnig palliativ vård elsa.hedenstrom@cancerfonden.se

Mer lättläst om cancer