På lätt svenska
På lätt svenska
I den här filmen går vi igenom sådant som kan vara tecken på cancer. Men det behöver inte vara cancer. Oftast är det något mindre allvarligt.
Tecken på cancer behöver inte betyda att det är cancer.
Om du har en knöl på kroppen som inte gör ont, och inte är sjuk på något annat sätt. Knölen kan till exempel sitta i armhålan, ljumsken, testikeln eller på halsen.
Till exempel kan det komma blod när du hostar. Eller när du kissar eller bajsar. Det kan också komma blod från underlivet, mellan perioderna du har mens. Hos äldre kvinnor, som inte längre har mens, kan det blöda i underlivet.
Ett födelsemärke är en mörk fläck på huden. Det kallas också leverfläck. Födelsemärket kan ändra form och färg. Det kan också bli större och börja blöda eller klia.
Om du har sår som du inte vet var de kommer ifrån och som inte läker. Det är lätt att få sår på kroppen. Ofta vet man vad som gjorde att man fick såret.
Om du har hostat i mer än två veckor. Fast du inte är förkyld eller har en infektion i kroppen. Eller om du hostar blod.
Om du är en äldre person som har problem med avföringen. Du kan ha haft förstoppning under en längre tid. Eller om du är lös i magen eller har diarré utan att veta varför.
Om det känns svårt att svälja. Och du känner känner dig frisk i övrigt (du har ingen infektion i halsen.)
Till exempel kan det vara svårt att "börja" kissa. Kisstrålen kan också vara tunnare än normalt. Äldre män kan känna sig kissnödiga oftare. Det kan komma blod i urinen. Kolla först med din vårdcentral att problemen inte beror på vanlig urinvägsinfektion.
Om du haft feber under en längre tid. Och det inte finns några andra tecken på att du är sjuk. Du vet inte varför du har feber.
Om du tappar matlusten och snabbt går ner i vikt. Utan att du själv vill det. Och du vet inte varför.
Du kan ha haft ont någonstans länge. Det kan kännas konstigt i någon kroppsdel (det sticker eller du har ingen känsel). Du kan börja tappa saker eller snubbla och de som känner dig kan tycka att du blivit annorlunda. Och allt utan att du vet varför.
Om du har tecken på cancer ska du kontakta din vård- eller hälsocentral. Klicka här för att läsa mer om hur det fungerar hos läkaren.
Här hittar du den fullständiga sidan Symtom och sjukdomstecken
Hittade du informationen du sökte?