Artiklar
Publicerad
24 maj 2013

Livsstilen som kan förebygga cancer

Det finns mycket vi själva kan göra för att hålla oss så friska som möjligt, så länge som möjligt. Livsstilsforskaren Alicja Wolk är en verklig expert på ämnet. Här berättar hon om sina studier och ger fem konkreta råd som kan minska risken för cancer.

Alicja Wolk leder en stor forskargrupp i nutritionsepidemiologi på Karolinska Institutet i Solna. Hon har haft forskningsanslag från Cancerfonden sedan 1990, har suttit i Cancerfondens prioritetskommitté och forskningsnämnd och är en del av Cancerfondens expertråd. Foto: Stefan Zimmerman.

Hur går forskning kring livsstil till?

– Låt mig först nämna lite historik. 1989 började jag med fall-kontrollstudier vilket innebär att man frågar personer i två likartade grupper om hur de har levt. Skillnaden är att personerna i den ena gruppen nyss har fått en cancerdiagnos, medan de i den andra gruppen inte har det. Därefter jämför man gruppernas svar på frågor om kost och annan livsstil, och drar slutsatser om livsstilens roll vid cancer. Tyvärr kan fall-kontrollstudier ge osäkra resultat.

Finns det bättre metoder?

– Ja, i dag arbetar jag endast med prospektiva, populationsbaserade kohorter. Låter krångligt, men principen är enkel. I samband med mammografiundersökning har vi ställt livsstilsfrågor till 60 000 kvinnor från Uppsala och Västmanland födda 1914-1948. Ungefär vart tionde år får de svara på en ny enkät – eftersom vissa ändrar sin livsstil över tid. Sedan 1997 genomför vi samma slags studie även på 50 000 män, födda 1918–1952. Vi inhämtar varje år rapporter om nya cancerfall bland de tillfrågade, och vi kan då studera om en viss livsstil är överrepresenterad bland de personer som drabbas av cancer.

Vilka livsstilsfaktorer påverkar hälsan negativt?

– Bristfällig kost, stillasittande, rökning, alkohol och fetma. Det fina är att en god livsstil förebygger både cancer och hjärt-kärlsjukdomar, ja kanske även Alzheimer. Om man sköter sig bra på dessa fem punkter kan man minska risken för till exempel tjocktarmscancer med 70 procent, för hjärtinfarkt med 80 procent och för typ 2-diabetes med 90 procent. Rökning ökar risken inte bara för lungcancer utan även för många andra cancerformer. Mer om rökning och cancer här.

Kom ihåg att bocka av alla fem livsstilsfaktorer; man kan till exempel inte kompensera rökning med att vara smal eller äta extremt nyttig kost.

Hur kan fysisk aktivitet minska cancerrisken?

– Fysisk aktivitet och större muskelmassa leder till en effektivare ämnesomsättning. Studier visar att kvinnor tappar flera procent av sin muskelmassa per år efter klimakteriet, så det är en god idé att motverka det genom styrketräning av något slag. Ju fler muskelgrupper som involveras i träningen, desto bättre. Mer om fysisk aktivitet och cancer här.

Kan dålig kost orsaka cancer?

– Inte direkt, men god kost hjälper kroppen att skydda sig mot cancer. Ät minst ett halvt kilo av olika grönsaker och frukter om dagen. Frukt och grönt innehåller inte bara antioxidanter och fibrer utan även andra skyddande substanser, och varje grönsak har sin egen unika uppsättning. Jag uppskattar frysta grönsaker för de är näringsmässigt fullvärdiga och sparar tid. Välj påsar med blandad broccoli, blomkål och morötter till exempel, eller blanda själv. Koka dem lätt. Ät också rotfrukter och baljväxter som exempelvis ärtor och sojabönor; även de innehåller olika substanser som skyddar kroppen. Och fullkorn förstås. Mer om matvanor och cancer här.

– Rött kött, det vill säga nöt-, gris- och lammkött, är bra men begränsa intaget till högst ett halvt kilo per vecka. Charkuterier bör man undvika. Välj i stället kyckling och fisk och då gärna lax eller annan fet fisk. Begränsa också mängden godis, kakor och söta drycker, produkter som lätt kan bidra till övervikt. Mer om övervikt och cancer här.

Dessutom har studier visat att socker kan öka risken för bukspottkörtelcancer som tyvärr är en svårbehandlad sjukdom.

Kosttillskott kanske kan hjälpa till?

– Det är tveeggat. De flesta av oss har ingen nytta av kosttillskott och de hjälper inte mot canceruppkomst eller förebygger återfall av cancer. Rökare som tar kosttillskott löper faktiskt ökad risk att dö i cancer. Och personer som tar till exempel vitamin C eller E i stora doser riskerar att få grå starr tidigare i livet och har fördubblad risk för njursten. Vitamin D ska man heller inte överdosera, varken i tablettform eller via solen. Det räcker med 10 minuters solande per dag för att kroppen ska bilda tillräckligt med D-vitamin, så det finns ingen anledning att utsätta sig för stark sommarsol under en längre tid, det är enbart skadligt och ökar risken för hudcancer. Endast en liten grupp människor som, kanske på grund av sjukdom, inte kan äta en fullgod kost kan kompensera med multivitamin eftersom doserna här är små.

Alkohol i små mängder sägs vara bra för hjärtat, gäller det även för cancer?

– Nej, alkohol är kopplad till ökad cancerrisk, så ur cancersynpunkt ska man inte dricka något alls. Men väljer man att dricka ska man göra det i mycket måttliga mängder, motsvarande högst 10 cl vin för kvinnor och 20 cl vin för män per dag. Mer om alkohol och cancer här.

Text: Cancerfondens årsberättelse 2012

Visa fler