Lättläst om bröstcancer

Illustration bröstet

Cancer i bröstet

Cancer i bröstet är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Bröstcancer drabbar framför allt kvinnor i medelåldern och äldre kvinnor. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det beror framför allt på att fler fall upptäcks tidigt. 

Tecken på bröstcancer

Det vanligaste tecknet på bröstcancer är en knöl i bröstet.

Så upptäcker man bröstcancer

Många knölar i bröstet hittas med hjälp av mammografi. Det betyder att insidan av brösten fotograferas med en röntgenkamera.

Läkaren kan också undersöka brösten noggrant genom att känna på dem. Läkaren känner även på lymfkörtlarna i armhålan och på halsen. 

Läs mer om hur man upptäcker cancer

Så tar man bort bröstcancer

Det vanligaste sättet att ta bort cancer i bröstet är att operera bort knölen. Andra vanliga behandlingar är strålbehandling, hormonell behandling och cytostatikabehandling (cellgifter).

Läs om hur man tar bort cancer

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan om bröstcancer

Hittade du informationen du sökte?


Sidansvarig

Elsa Hedenström

Leg. sjuksköterska, sakkunnig palliativ vård elsa.hedenstrom@cancerfonden.se

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev