Vad är cancer?

På lätt svenska

På lätt svenska

Här förklarar vi vad cancer är och hur cancer börjar i kroppen.

Det finns en massa celler i kroppen. Cellerna har olika uppdrag. Cellerna i blodet ser till exempel till att syre kommer ut till kroppens olika delar. Cellerna i magen och tarmarna gör så att du kan smälta maten. Cellerna i njurarna renar blodet.

Det bildas nya celler hela tiden

När en cell blir gammal och dör, ersätts den strax med en ny, precis likadan cell. Den nya cellen utför samma viktiga arbete som den gamla.

I kroppen bildas hela tiden nya celler. Det sker genom att cellerna delar sig.

Celler börjar göra fel

Ibland börjar en frisk cell göra fel. Den vet inte när det är dags att sluta dela sig.

De nya cellerna sköter inte sina uppdrag som de ska. De fortsätter att dela sig.

Illustration av cancercell som delar sig
En cancercell som delar sig.

En knöl bildas

Fler och fler celler bildas och efter en tid har de blivit till en liten klump av celler. Den klumpen kallas tumör.

Tumören fortsätter att växa och till slut är den så stor att man kan se eller känna den. 

En tumör kan vara godartad, då är det inte är cancer. Eller så är den elakartad, då är  det cancer.

Cancerceller kan sprida sig

Cancer kan sprida sig till fler ställen i kroppen. Då blir det svårare att ta bort cancercellerna. Därför är det viktigt att gå till läkaren om du har tecken på cancer.

Läs mer om tecken på cancer

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan Så utvecklas cancer

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.