Lättläst
Lättläst
När någon är sjuk och inte kan bli frisk får den palliativ vård. Det betyder att personen får hjälp att må så bra som möjligt. Det kan vara hjälp under lång tid eller när personen är nära att dö.
Palliativ vård handlar om att göra livet så bra och lätt som möjligt för den som är sjuk.
Man tar bort smärta och ger stöd för att må bättre både i kroppen och i tankarna.
Många olika personer, som läkare och sjuksköterskor, jobbar tillsammans för att hjälpa till.
Det är också viktigt att hjälpa familjen och vännerna till den sjuka personen.
De kan behöva stöd med känslor och praktiska saker.
Man kan ha palliativ vård under lång tid.
Palliativ vård delas upp i en tidig period och en senare period.
Den tidiga kan vara flera år. Den senare perioden kan vara några månader eller veckor.
I den tidiga perioden kan man få behandling för att försöka leva längre och må bättre.
I den sena perioden får man inte behandling för att leva längre utan bara för att må bättre under den tid personen har kvar i livet.
Det kan vara att se till att personen inte har ont, får äta bra eller hjälp att prata om oro.
När vården ändras får man veta det i speciella samtal.
Man kan få palliativ vård hemma eller på sjukhus.
Hemma kan man få hjälp med sådant som mediciner och blodprov. Man kan också får hjälp med praktiska saker som att laga mat och städa.
Det är kommunen eller regionen som ordnar det.
Man kan också få vård på en speciell avdelning på sjukhus eller äldreboende.
Förut kallades för hospice, men nu kallas det sluten palliativ vård.
Det är läkare eller sjuksköterska som hjälper till att ordna platsen och ser till att allt fungerar.
Det är bra att prata med läkare och sjuksköterskor tidigt om var man helst vill få vård när man blir sämre så att allt kan förberedas i tid.
Den palliativa vården slutar inte när någon dör. Då kan familj och vänner få hjälp att sörja.
För många räcker det stöd man får direkt från familj och vänner. Men det kan också vara bra att prata med personalen som tog hand om den som dog.
Det kallas efterlevandestöd.
På ett efterlevandesamtal kan familj och vänner ställa frågor om sjukdomen och prata om sin sorg.
Om någon är väldigt ledsen kan personen få hjälp att hitta en kurator, psykolog eller annat stöd.
Hittade du informationen du sökte?