Kongress

Kongressanslag kan sökas när som helst under året och bedöms löpande. Var dock observant på att du måste skicka in kongressansökan i god tid för att din ansökan ska hinna beslutas i tid, vi rekommenderar att du skickar in din ansökan cirka tre månader innan kongressens start.

Cancerfonden, organisationsnummer 802005–3370, 101 55 Stockholm är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som samlas in i samband med ansökan om anslag.

Du ansöker i vårt digitala ansökningssystem Fenix. 

Mer om hur Fenix fungerar

Ansökan

Syfte

Anslaget är avsett för att möjliggöra anordnandet av kongresser/symposier i Sverige av betydelse för cancerforskning genom att täcka kostnader för inbjudna deltagare, sekretariat, lokaler etc.

Praktisk information

Formella behörighetskrav

Den sökande ska vara en disputerad forskare som är ansvarig för det vetenskapliga innehållet och programmet för kongressen.

Den sökande behöver inte inneha anslag från Cancerfonden. Kongressen ska äga rum i Sverige och ska annonseras offentligt.

Innehavare av anslag eller uppdrag från tobaksindustrin får inte samtidigt ha anslag från Cancerfonden.

Anslagets storlek

Cancerfonden lägger stor vikt vid att ansökningar innehåller fullständig information om budget för kongressen samt sökta och/eller erhållna bidrag från andra källor.

I ansökan ska det tydliggöras vilka budgetposter som man ämnar söka stöd från Cancerfonden.

Schabloner för kongressanslag:

  • <100 deltagare: 50 000 kronor
  • 100-200 deltagare: 100 000 kronor
  • 200-300 deltagare: 150 000 kronor
  • >300 deltagare: 200 000 kronor

Till detta kan tilläggas kostnader för inbjudna talare enligt särskild specifikation.

Cancerfonden godkänner avdrag för indirekta kostnader med maximalt 15,25 % av anslaget. Kostnader för aktiviteter utanför det vetenskapliga programmet medges ej.

Cancerfonden godkänner inte kostnad för arvoden. Flygbiljetter i ekonomiklass bör användas om inte synnerliga skäl föreligger, vilket i så fall bör redovisas i budgetsammanställningen.

Bedömningsunderlag

För att en relevant bedömning av ansökan ska kunna göras är det viktigt att ett kongressprogram bifogas med angivande av inbjudna föreläsare och titeln på deras föreläsningar.

Ange beräknat antal deltagare i kongressen.

Cancerfonden värnar om att både män och kvinnor ska beredas plats som inbjudna föreläsare.

Cancerfonden stöder endast kongress vars innehåll är av betydelse för cancerforskningen. Den sökande ska alltid motivera cancerrelevansen.

Läs mer om cancerrelevans

Så här ansöker du

Ansök i Fenix

Om du redan har ett konto kan du logga in direkt i Fenix.

Om du inte har ett konto än kan du skapa ett konto här.

Mer om hur du ansöker i Fenix

Sökande

I den här fliken i Fenix fyller du i allmän information om dig själv som sökande. Det är till exempel dina personuppgifter och nuvarande anställning.

Anslagsförvaltare

I den här fliken fyller du i information om ditt lärosäte och prefekt.

Cancerfonden betalar endast ut anslag för forskning till svenska universitet och högskolor.

Cancerfonden godkänner avdrag för indirekta kostnader med maximalt 15,25 procent av anslaget.

I ansökans bekräftelse garanterar prefekten vid signering medfinansiering av projektet i det fall ovanstående avdrag inte räcker.

Merit

Här fyller du i information om dina meriter och när du har disputerat.

Kongressinformation

Här fyller du i informationen om kongressen som tex var kongressen ska hållas och när den ska äga rum.

Du behöver bifoga kongressprogrammet med angivande av inbjudna föreläsare och titeln på deras föreläsningar. Ange även beräknat antal deltagare i kongressen.

Cancerfonden värnar om att både män och kvinnor ska beredas plats som inbjudna föreläsare.

Statistik

För att Cancerfonden ska kunna föra statistik över vad det forskas på behöver du här ange hur stor andel av projektet som avser vilket forskningsområde.

Budget

Här anger du kongressens totala budget.

Läs mer om budgeten under "anslagets storlek" ovan.

Förhandsgranskning (och signering)

Här visas en förhandsgranskning av din ansökan där du ser om det saknas information om din ansökan.

Om ansökan är korrekt ifylld kan du påbörja signering genom att först skicka till prefekt för att sedan signeras av dig själv.

Signering av ansökan

När du är klar med din ansökan ska du sända ansökan till din prefekt genom att gå in under flik ”Förhandsgranska”, längst ner på sidan klickar du på ”Be om signering”, då sänds ansökan till din prefekt som tar del av ansökan och signerar den digitalt med BankID.

När prefekten har signerat ansökan digitalt med BankID får du som sökande ett mejl och ska då logga in på Min sida för att signera och skicka in ansökan digitalt med BankID.

DEADLINE FÖR ANSÖKAN: senaste datum och tid för att ha skickat in din ansökan hittar du längst upp på den här sidan. 

Var därför ute i god tid så att din ansökan både hinner signeras av din prefekt och att du som sökande hinner signera och skicka in ansökan innan ansökningstiden stänger.

Observera att om du ändrar i ansökan efter det att du skickat den till prefekt för signering så innebär det att du måste skicka en ny begäran om signering av din prefekt eftersom ansökan är ändrad. Detta gäller oavsett vilken ändring som är gjord.

Ansökan kan sparas och ändras tills dess att du har tryckt på knappen ”Be om signering”. Ansökan kan inte signeras och lämnas in om inte samtliga flikar i ansökningsformuläret är grönmarkerade. 

Hantering av personuppgifter

Läs mer om hanteringen av personuppgifter i vår integritetspolicy.

Förändringar i ditt anslag och rapportering

Byte av förvaltande myndighet/institution

Vid överflyttning av anslag till annan förvaltande myndighet eller till annan institution vid nuvarande universitet/högskola ska ansökan om byte göras i Fenix med digital signering/godkännande från både nuvarande och mottagande prefekt.

Läs mer om förändringar här

Rapportering (ekonomisk och vetenskaplig)

Senast tre månader (se kontrakt) efter dispositionstidens slut ska rapportering göras via Fenix. Överblivna medel ska återbetalas.

Läs mer om rapportering här

Porträtt Annina Grahn

Har du frågor?

Hör gärna av dig till oss om du har frågor. Du når oss via e-post på forskning@cancerfonden.se

Frågor och svar om att ansöka