Floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson är designer av Cancerfondens rosa band 2025.
Karl Fredrik är uppvuxen i Örebro och bor i dag på Österlen i Skåne med sin make Petter Kjellén.
Han är utbildad florist och trädgårdsmästare och driver tillsammans med Petter gården Eklaholm, en gård med en öppen trädgård och inredningsbutik.
Att få formge Cancerfondens rosa band är ett ärofyllt uppdrag
Karl Fredrik har skrivit flera böcker och har haft ett eget tv-program - Karl Fredrik på Österlen - som gick tre säsonger på TV4.
Han har även medverkat i Sveriges mästerkock och är med i SVT:s program Bästa sommarmiddagen.
På årets rosa band slingrar sig en grön, växande ranka genom livet, från ett litet frö till gröna blad.
Den gröna växten symboliserar livskraft och hopp, en rörelse mot ljuset. Ett litet, litet frö kan bli stora blad och en vacker blomma, ett högt träd, ett liv.
– Ett självklart ja! Att få formge Cancerfondens rosa band är ett ärofyllt uppdrag med ett livsviktigt syfte – att samla in pengar till forskning som räddar liv.
Jag vill vara med och bidra till att alla som drabbas av cancer får fortsätta leva sina liv och fylla det med sånt som är viktigt och vackert för just dem.
– Jag har sedan barnsben tecknat slingrande stjälkar och blad, så det låg nära till hands när jag började forma idén om årets rosa band.
Den gröna växten symboliserar livskraft och hopp för mig, en rörelse mot ljuset. Ett litet, litet frö kan bli stora blad, en vacker blomma, ett högt träd, ett liv.
När vi tillsammans stöttar cancerforskningen sår vi ett frö för framtiden, för livet.
– Jag har flera personer i min närhet som har drabbats av cancer. Vänner, släktingar och bekanta.
Min morfar fick tarmcancer när jag var barn. Han var viktig för mig och jag förstod tidigt att cancer var något allvarligt.
Morfar hade det väldigt kämpigt under flera år med komplikationer efter operationen.
När min kära vän Hanna fick bröstcancer för några år sedan kändes det bra att kunna stötta och finnas där för henne.
Jag blev glad av att kunna göra henne glad, mitt i allt. Att tramsa lite och få henne att skratta.
Rosa bandet kostar 50 kronor och är gjort av jacquardvävt RPET-material från återvunna PET-flaskor. Säkerhetsnål i nickelfri metall. Tillverkningskostnaden är 5,75 kr, resten går till Cancerfonden
Cancerfondens rosa armband Årets rosa armband går i samma färger som årets rosa band: ljust rosa, grönt och brunt.
Armbandet kostar 100 kronor och är gjort av RPET-material från återvunna PET-flaskor. Tillverkningskostnaden är 5,50 kr, resten går till Cancerfonden.
Karl Fredrik Gustafsson har designat Cancerfondens rosa band för att så ett frö för framtiden och bidra i kampen mot cancer.
Textilkonstnären Britta Marakatt-Labba designade 2024 års rosa band som en symbol för livets sköra tråd. Den röda linjen står för venerna och blodet som flyter i våra ådror. Den gula färgen symboliserar sol och liv i samisk kultur.
På rosa bandet 2023 fick 20 designers skriva orden ”Tillsammans mot cancer” med sin handstil och den som köpte Cancerfondens rosa band fick ett unikt utsnitt av detta mönster.
Skådespelaren Emma Örtlund designade 2022 års rosa band med influenser från 80-talet. Bandet står för kraft och snabbhet, att alla kan göra något i kampen mot cancer.
Modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye designade 2021 års band i tyll. Inget band är det andra likt eftersom trycket hamnar olika på alla band.
Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit designade banden 2020 i slitstarkt manchestertyg som symboliserade hopp, kärlek och kraft.
Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer.
Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band utifrån formen av en stege. Stegen blev en symbol för något hoppfullt, en passage från mörker till ljus.
Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet ville förmedla ett hoppingivande budskap om att vi tillsammans kan besegra cancer. Bandet pryddes med orden Beat it.
Skådespelerskan Alicia Wikander formgav bandet med bilden av en våg. Att köpa ett band kan kännas som en droppe i havet men designen symboliserar att många droppar tillsammans skapar en våg som blir ett kraftfullt bidrag till cancerforskningen.
Arkitekterna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. Antalet cirklar, med en liten cirkel mitt i, symboliserar antalet kvinnor som får bröstcancer i Sverige varje dag.
Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster och det konstnärliga hantverk som förts vidare i generationer och som kräver tålamod och kunskap, något som också behövs i svåra stunder.
Mor och dotter, konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. De ser mönstret, ”tummen”, som symbol för pepp, tröst och hopp.
Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind designade bandet bland annat för sin farmor Dagmar, som gick bort i cancer. Mönstret är en symbol för treenigheten i systerskapet och vikten av att agera med sitt hjärta.
Artisten Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt formgav en minikollektion med sex olika mönster av en omfamning som symboliserar att bry sig om. För första gången utvecklades en manlig och en kvinnlig variant av bandet som symboliserar att cancer drabbar alla.
Illustratören Liselott Watkins designade bandet med ett 70-talsinspirerat mönster av bröst. Med mönstret hyllas brösten på ett positivt och glatt sätt för att visa att det kan vara viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.
Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift på för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten och gå på mammografi när kallelsen kommer.
Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap, kärlek och empati pryda bandet som symboliserar eftertanke och samtal. Orden var tryckta på ett oändligt långt sidenband, varje band fick olika kombinationer av ord för att inspirera människor att prata med varandra.
Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja med inspiration av smycken och fest. Bandets form symboliserar en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.
Som första designer av Cancerfondens Rosa band hämtade modeskaparen Carin Rodebjer inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor, som tillsammans symboliserar livet och kvinnlig kraft.