Fakta
- Namn: Selam Fessahaye
- Ålder: 37 år
- Född: Uppsala, nu boende i Stockholm
- Yrke: Stylist, kostymör och modeskapare
- Sommarpratare 2021 Sveriges Radio
– Selam Fessahaye
– Selam Fessahaye
Cancerfondens rosa band 2021 är designat av modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye. Årets rosa bandet är gjort i tyll, ett material som Selam ofta använder i sina kreationer och ett signum för hennes design.
– Varje band är unikt, precis som vi alla människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck. Jag visste inte om att cancerforskningen gör så stora framsteg.
Min generation kan få vara med om att besegra cancer!
När Cancerfonden startades överlevde bara en av tre som fick cancer, i dag är det två av tre som överlever. Vi kan verkligen göra stor skillnad tillsammans. Min generation kan få vara med om att besegra cancer, säger Selam Fessahaye.
Inget band är det andra likt i år, eftersom trycket hamnar olika på varje band. Händerna symboliserar vikten av att alla är med och bidrar, att alla berörs och att vi tillsammans kan besegra cancer. Årets armband, som också är designat av Selam, går i två nyanser av rosa samt i svart för att matcha bandet.
Nu gör vi det här tillsammans!
– Jag bär rosa bandet för att forskningen ska gå ännu snabbare framåt, och för en framtid där färre drabbas och fler överlever cancer. Nu gör vi det här tillsammans, säger Selam Fessahaye.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning.
Mer forskning är avgörande för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.
– Vi är otroligt stolta över att Selam Fessahaye designar Cancerfondens rosa band och att hon med sin fantastiska design och sitt kreativa uttryck är med och bidrar till årets Rosa Bandet-kampanj. Den wow-känsla jag får av de kläder Selam designar hoppas jag också många får när de ser det rosa band hon har skapat.
Vi är övertygade om att Selam med sitt unika band kommer stärka årets kampanj och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Inget band är det andra likt i år, eftersom trycket hamnar olika på varje band. Hör Selam Fessahaye berätta med egna ord hur hon tänkte kring årets band.
Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit designade banden 2020 i slitstarkt manchestertyg symboliserade hopp, kärlek och kraft.
Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer.
Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band utifrån formen av en stege. Stegen blev en symbol för något hoppfullt, en passage från mörker till ljus.
Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet ville förmedla ett hoppingivande budskap om att vi tillsammans kan besegra cancer. Bandet pryddes med orden Beat it.
Skådespelerskan Alicia Wikander formgav bandet med bilden av en våg. Att köpa ett band kan kännas som en droppe i havet men designen symboliserar att många droppar tillsammans skapar en våg som blir ett kraftfullt bidrag till cancerforskningen.
Arkitekterna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. Antalet cirklar, med en liten cirkel mitt i, symboliserar antalet kvinnor som får bröstcancer i Sverige varje dag.
Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster och det konstnärliga hantverk som förts vidare i generationer och som kräver tålamod och kunskap, något som också behövs i svåra stunder.
Mor och dotter, konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. De ser mönstret, ”tummen”, som symbol för pepp, tröst och hopp.
Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind designade bandet bland annat för sin största inspirationskälla, farmor Dagmar, som gick bort i cancer. Mönstret är en symbol för treenigheten i systerskapet och vikten av att öppna upp och agera med sitt hjärta.
Artisten och låtskrivaren Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt valde att formge en minikollektion med sex olika mönster där alla visar en omfamning som symboliserar att bry sig om. För första gången utvecklades en manlig och en kvinnlig variant av bandet som symboliserar att cancer drabbar alla.
Illustratören Liselott Watkins designade bandet med ett 70-talsinspirerat mönster av bröst. Med mönstret hyllas brösten på ett positivt och glatt sätt för att visa att det kan vara viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.
Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift på för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten och gå på mammografi när kallelsen kommer.
Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap, kärlek och empati pryda bandet som symboliserar eftertanke och samtal. Orden var tryckta på ett oändligt långt sidenband vilket gjorde att varje band fick olika kombinationer av ord och skulle inspirera människor till att börja prata med varandra.
Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja med inspiration av smycken och fest. Bandets form symboliserar en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.
Modeskaparen Carin Rodebjer hämtade inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor, som tillsammans symboliserar livet och kvinnlig kraft.
Modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye har designat årets band i tyll. Inget band är det andra likt eftersom trycket hamnar olika på alla band.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.