Majoritet vill skärpa regler för ohälsosam reklam

Reklam för ohälsosam mat riktad till barn är i dag en självklar del av vardagen i digitala miljöer. Samtidigt ökar övervikt bland barn. En ny undersökning från Cancerfonden visar att en majoritet av svenskarna vill se skärpta regler och till och med reklamförbud.

Två barn, en flicka och en pojke sitter framför en dator och tittar på Youtube.
Enligt en ny undersökning stödjer 54 procent ett lagstiftat förbud mot reklam och annan marknadsföring av ohälsosam mat riktad till barn. Foto: Theresia Köhlin

Godisberg på Youtube, influencers med kylskåp fyllda av läsk och snabbmat i onlinespel. Reklam för ohälsosam mat riktad till barn finns överallt – ofta maskerad som underhållning.

Barn och ungas matvanor har succesivt försämrats de senaste decennierna och andelen barn med obesitas ökar.

Samtidigt ökar de påverkbara cancerfallen som kan kopplas till ohälsosamma matvanor och övervikt och obesitas.

Vi behöver uppdatera vår lagstiftning.

Två barn sitter framför en dator. På skärmen visas reklam för ohälsosam mat
Det kan vara svårt för barn och unga att skilja på vad som är reklam och inte. Foto: Theresia Köhlin

Nu vill en majoritet av svenskarna se hårdare regler. Det visar en ny undersökning från Cancerfonden.

– Det finns ett stort stöd för att samhället ska ta sitt ansvar och skydda barn och unga mot den här typen av reklam, säger Lisa Klefbom, intressepolitisk expert på Cancerfonden.

Oroande utveckling

Svenska barn äter i dag sämre än tidigare generationer, och utvecklingen är oroande. Vart fjärde barn på lågstadiet har övervikt.

Fetma, eller obesitas, är fyra gånger vanligare i dag än för 30 år sedan. Samtidigt påverkas barns matvanor starkt av reklam – inte minst i digitala kanaler där kontrollen är svag.

– Vi behöver uppdatera vår lagstiftning, i dag har vi ett förbud mot reklam riktad till barn under tolv år i radio och TV, men då når vi inte mobiltelefonerna, surfplattorna och datorerna och det är där barnen är i dag, säger Lisa Klefbom.

– Det de ser i reklamen påverkar sedan deras preferenser, vad de tycker om och vad de konsumerar. Dessutom når vi inte tonåringarna med rådande förbud.

Porträtt på Lisa Klefbom, politisk expert på Cancerfonden.
Precis som reklam kan stödja ett beteende kan vi genom att förändra lagen förändra beteenden och matvanor, säger Lisa Klefbom, politisk expert på Cancerfonden. Foto: Sanna Percivall

Att hänvisa till föräldraansvar räcker inte, menar hon.

– Vi lever i ett samhälle där barnen tillbringar en stor del av sin tid på internet, och den ohälsosamma maten är också tillgänglig på fler platser än tidigare och billigare.

– Då kan vi inte bara lägga över allt ansvar på föräldrarna, här måste samhället gå in och stötta. Precis som reklam kan stödja ett beteende kan vi genom att förändra lagen förändra beteenden och matvanor.

Liknar tobaksreklamen

Matpreferenser grundläggs tidigt – och det får konsekvenser. Forskning visar att 80 procent av de sjuåringar som har övervikt fortsatt kommer att vara det senare i livet.

Och ohälsosamma matvanor och obesitas ökar risken för flera allvarliga sjukdomar, däribland cancer. 

Redan idag orsakar konsumtion av ohälsosam mat och obesitas omkring 3 500 cancerfall om året i Sverige. Enligt WHO är ohälsosam mat på väg att gå om rökning som den största enskilda orsaken till cancer.

Det är svårt för föräldrarna att stå emot.

Det finns likheter med hur tobaksreklam tidigare påverkade unga. I dag är det istället snabbmat och godis som marknadsförs – ofta genom populära profiler i sociala medier.

– Normer och beteende kring rökning har ändrats de senaste decennierna. Det har gått från att vara något vi kan göra överallt till något som många undviker att göra.

– Det skiftet har skett tack vare lagstiftning, skatter, marknadsföringsförbud och rökfria miljöer. Det visar att det går att förändra beteenden, säger Lisa Klefbom.

Över hälften vill se förbud

Enligt undersökningen av Epinion på uppdrag av Cancerfonden stödjer 54 procent ett lagstiftat förbud mot reklam och annan marknadsföring av ohälsosam mat riktad till barn. Bara 9 procent är helt emot.

Två barn i en mataffär framför en hylla med frukostflingor
Enligt undersökningen finns det stort stöd för att förbjuda tecknade figurer på förpackningar. Foto: Sanna Percivall

Undersökningen visar också att 52 procent vill se ett förbud specifikt i digitala miljöer som sociala medier, onlinespel och webbplatser.

Stödet är ännu större för att stoppa kändisar och figurer på förpackningar: 55 procent vill förbjuda användning av exempelvis seriefigurer, idrottsstjärnor och influencers i marknadsföring av ohälsosamma produkter.

Fler siffror från undersökningen:

  • 47 procent vill se ett förbud mot utomhusreklam för ohälsosam mat, exempelvis på busshållplatser och reklamskyltar.
  • 42 procent stödjer ett förbud mot att använda leksaker, kuponger och tävlingar i barnmenyer på snabbmatsrestauranger.

– Det är svårt för föräldrarna att stå emot när barnen blir överrösta med reklam på sociala medier och i onlinespel.

– Därför finns ett stort stöd för att samhället ska ta sitt ansvar och skydda barn och unga mot den här typen av reklam, säger Lisa Klefbom. 


Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev