Forskning
Publicerad
20 apr 2016

Vanliga frågor om ansökan

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur ska jag kunna komma in i Nova?

Har du tidigare registrerat dig i Nova men glömt användarnamn och lösenord, klicka på knappen "Glömt användarnamn/lösenord" och följ anvisningarna.Om du inte får svar inom 20 minuter, kontakta Cancerfonden på forskning@cancerfonden.se

Varför får jag inga inloggningsuppgifter?

Uppgifterna skickas automatiskt till den e-postadress du uppgivit när du registrerade dig i Nova. Det kan dröja några minuter. Du har kanske skrivit något fel i e-postadressen eller så har mejlet med inloggningsuppgifterna hamnat i skräpposten, så titta gärna där. Passa samtidigt på att ange Cancerfonden som tillförlitlig avsändare av e-post, så det inte händer igen. Har du inte fått uppgifterna inom 20 minuter, kontakta forskning@cancerfonden.se

Jag kan inte logga in. Jag får bara besked att min e-postadress inte är känd.

Du försöker antagligen ta dig in i Nova via "Logga in" i övre högra hörnet på Cancerfondens webbplats. Den inloggningen avser databasen för Cancerfondens givare. Länken till Nova

Jag har fått användarnamn och lösenord, men när jag försöker logga in med dessa uppgifter får jag beskedet att de är felaktiga och måste kontrolleras. Jag har försökt flera gånger och får alltid samma svar.

Det är viktigt att skriva rätt tecken, det vill säga skilja på exempelvis bokstaven "O" och en nolla "0", skilja på versaler och gemener etcetera. Vi föreslår därför att du kopierar inloggningsuppgifterna och klistrar in dem i inloggningsbilden.

När du kopierar, dra med muspekaren endast över de tecken som tillhör inloggningen. Om du dubbelklickar på uppgifterna kan du ofrivilligt få med blanksteg. (Användarnamn = 9 tecken; Lösenord = 8 tecken).

Min ansökan försvinner när jag sparar den. Hur ska jag göra?

När ansökan sparas flyttas den från fliken ”Ny ansökan” till fliken "Min sida". Om den trots allt inte gör det, får du dessvärre börja om från början.

Ett tips är att spara ansökan redan efter att ha fyllt i något enstaka fält. Först därefter blir den automatsparad var 15:e minut. För säkerhets skull kan det också vara bra att skriva större textstycken i Word, spara det på den egna datorn och sedan kopiera över det i Nova.

Jag kan inte bifoga filer, vad kan det bero på?

I Nova kan du endast bifoga PDF-filer. Det kan också bero på att din dator är blockerad för popup-fönster. Blockeringen måste tas bort medan du skriver ansökan. Tillåt alltid pop-up från Nova. Kommer du ändå inte åt popup-fönstret finns det antagligen någon annan blockering som också måste tas bort. Kontakta teknisk support på din arbetsplats.

Jag kan inte spara min ansökan? Gör jag något fel?

För att spara ansökan, gå längst ned i formuläret och tryck på "Spara" eller "Nästa".

Hur skriver jag ut min ansökan?

Innan ansökan är skickad används webbläsarens utskriftsfunktion. Vid utskrift av redan inskickad ansökan, gå in i Nova under "Min sida", klicka på aktuellt ärendenummer och därefter under ”Handlingar” väljer du det understrukna kategorinamnet och klickar sen på filen ”ansökan.htm” och skriv ut den.

När jag trycker på "beräkna summor" på ansökningssidan (forskningsprojekt) kommer siffrorna upp korrekt. Dessa försvinner dock när jag sparar. Har prövat flera gånger och samma sak händer varje gång. Hur ska jag göra?

”Beräkna summor” ger möjlighet för den sökande att se en summering av de belopp som angetts. När du trycker på "Nästa" för att kontrollera ansökan så görs samma beräkning igen automatiskt varvid den sparas. Först när du skickar in din ansökan fastställs summeringen. ”Beräkna summor” är endast en hjälp till dig under tiden du skriver ansökan.

Det går inte att beräkna summorna (forskningsprojekt). Oavsett om jag använder knappen "beräkna summor" eller "nästa" så kommer meddelande om "SERVER ERROR" upp.

Det kan bero på att du skrivit in mellanslag, punkter eller andra tecken i beloppsfälten (endast siffror är tillåtna). Märk upp och radera hela fältet. Fyll i summorna på nytt och förflytta dig i formuläret med hjälp av Tab-funktionen.

Har du ytterligare frågor? Skicka e-post till forskning@cancerfonden.se.

Läs mer om Cancerfonden
Ansöknings- och beslutsdatum-Forskare och vårdpersonal har möjlighet att ansöka om medel från Cancerfonden vid i huvudsak två tillfällen om året, på våren och på hösten. Vissa stöd går att söka löpande under året.
Sök anslag för forskare-Forskare kan ansöka om anslag från Cancerfonden. Börja med att läsa anvisningarna nedan för aktuell kategori. Skriv ut dem och ha dem till hands när du fyller i ansökningsformuläret.
Sök stipendier för vårdpersonal-Vårdpersonal inom cancerområdet kan ansöka om stipendier från Cancerfonden.
Rapportering av avslutat anslag-Anslagsmottagare ska rapportera anslag efter dispositionstidens slut.