Lustfyllt och hälsosamt med barnen i köket

Hur hjälper man sina barn att skapa hälsosamma vanor tidigt i livet? Khadija Mohamud är matinfluencern som vill inspirera andra att laga varierad och spännande mat från hela världen.

Khadija Mohamud sitter vid matbordet som är uppdukat med flera färgglada maträtter, bland annat en paj och en bönrora.
Khadija Mohamud driver bloggen och instagramkontot Khadijas kitchen där hon delar med sig av mat från hela världen, men särskilt med fokus på rätter från Afrika.

Jag tror att jag har ärvt intresset för mat från mamma och mormor. Jag är uppvuxen i en stor familj med tio syskon och vårt kök var alltid ett enda stort kaos, fullt med kvinnor som lagade mat och bakade, och när de andra barnen var ute och lekte ville jag hellre vara inne och hjälpa till i köket. Nu har jag tre egna barn och att de äter bra och får i sig all den näring de behöver är en hjärtefråga, berättar Khadija.

För Khadija är mat grunden till en god hälsa. Forskning visar att det är bra att äta mycket fibrer, frukt, grönt och baljväxter, men också att dra ner på mängden rött och processat kött för att minska risken att drabbas av cancer och andra vanliga sjukdomar. 

Vårt kök var alltid ett enda stort kaos, fullt med kvinnor som lagade mat och bakade.

Khadija lägger upp färgglada maträtter på en tallrik
Khadija Mohamud vill inspirera till en mer hälsosam livsstil med hjälp av mer frihet och mindre tvång.

– Jag är uppväxt med det somaliska köket där rött kött och kyckling dominerar, men jag har dragit ner på köttet i min familj och använder mycket baljväxter. Sen försöker jag begränsa mängden socker också. Mat är viktigt och äter man hälsosamt som barn så har man nytta av det hela livet! menar Khadija.

Du är kung eller drottning i ditt eget kök.

Gör maten rolig och enkel 

Men att laga näringsriktig mat som alla i familjen gillar kan vara en utmaning. Khadijas främsta tips för att orka med är att matlagningen måste få vara rolig och enkel. 

– Jag brukar säga att du är kung eller drottning i ditt eget kök. Om ett recept har tio ingredienser så är det okej att ta bort några, eller lägga till. Du bestämmer, ingen annan! Mitt mål är att inspirera, men det är upp till varje individ att göra vad den vill med den inspirationen.

Ytterligare ett tips från Khadija är att inte blanda för mycket om man har småbarn i familjen.

Portätt på Khadija Mohamud
När inbördeskriget bröt ut i Somalia 1990 tvingades familjen lämna sitt hem och fly. I dag bor Khadija Mohamud i Stockholm.

– Separera ingredienserna så mycket det går så att barnen kan välja själva. De brukar inte gilla sådant som de inte kan se vad det är. Tvång brukar inte heller funka. Det är bättre att låta dem få känna sig delaktiga, säger Khadija.

Khadija fortsätter:

– Min dotter bestämmer vilka mattips som ska läggas ut i mina kanaler och hela familjen samlas på söndagarna och pratar om nästa veckas meny. Jag involverar barnen redan på planeringsstadiet så att de vet vad som ska handlas och ser att det normala är att inte köpa hem så mycket socker.

Det är tack vare barnen som jag kan jobba heltid med mat!

Barnen fick bestämma land

Att minska intaget av socker och ”skräpmat”, alltså mat som är rik på kalorier och mättat fett men fattig på vitaminer och mineraler, gör det lättare att hålla en hälsosam vikt vilket i sin tur minskar risken för cancer. Och att låta barnen vara med i köket kan ge utdelning på fler sätt.

– Ett tag testade vi mat från olika länder varje vecka, då fick barnen bestämma land, och det tyckte de var jätteroligt. De berättade om det på förskolan och då föreslog en i personalen att jag skulle börja dela med mig av recepten på Instagram. Det var så det började! Det är tack vare barnen som jag kan jobba heltid med mat!

Hennes kärlek till mat kom tidigt och redan som nioåring axlade hon ansvaret för all matlagning i sin stora familj.

Förutom hälsosam mat så minskar fysisk aktivitet risken för cancer, och även här låter Khadijas familj lusten styra.  

– Sonen är galen i fotboll, äldsta dottern dansar och yngsta dottern går i friidrott, och när de tränar så verkar de också äta bättre. Själv älskar jag också att röra på mig och får jag inte till mina träningar blir det kaos, då funkar det inte! Så jag går upp tidigt och springer och sen går jag hem och gör mina mammagrejer. Morgnarna är så stressiga när alla ska iväg, så jag brukar förbereda

Förbered maten för att minska stressen

Smoothies och havregrynsgröt förbereder Khadija gärna kvällen innan, samma sak med middagen. När alla kommer hem och är trötta och griniga är det skönt om det går fort. 

– När alla kommer hem och är trötta och griniga är det skönt om det går fort. Vid middagen vill man ju helst kunna sitta i lugn och ro och prata, fråga om skolan, reda ut som det är något bråk... Så mitt tips är: förbered! Inte minst för din egen skull, för att minska stressen!

Om Khadija Mohamud

  • Om Khadija Mohamud: 

  • Uppväxt i en liten by utanför Somalias huvudstad Mogadishu 

  • Bor i Stockholm 

  • Utbildad undersköterska 

  • Jobbar heltid som matinfluencer, skriver kokböcker och bloggar om mat 

  • Första kokboken heter Khadijas kök – recept från östafrika 

  • Kommer ut med sin andra kokbok i november 

  • Du kan läsa mer om Khadija på www.khadijaskitchen.se 


Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.