Tone Sekelius med och designar rosa bandet i Cancerfondens kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj fyller 20 år och detta uppmärksammas genom att årets rosa band är designat av 20 utvalda personer. Bland dessa finns artisten Tone Sekelius, som är uppväxt i Växjö. Årets rosa band och armband börjar säljas den 25 september och kampanjen pågår under hela oktober.

Tone Sekelius med och designar rosa bandet i Cancerfondens kampanj
Tone Sekelius med och designar rosa bandet i Cancerfondens kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj fyller 20 år och detta uppmärksammas genom att årets rosa band är designat av 20 utvalda personer. Bland dessa finns artisten Tone Sekelius, som är uppväxt i Växjö.  Årets rosa band och armband börjar säljas den 25 september och kampanjen pågår under hela oktober. 

— Jag tycker Rosa Bandet gör ett så bra jobb med att synliggöra och motverka bröstcancer. Att få vara med på ett hörn ser jag som en stor ära, säger Tone Sekelius. 

Varje år under 20 års tid har Cancerfonden drivit Rosa Bandet-kampanjen med ett brett och stort engagemang från svenska folket. Under denna tid har mycket viktiga framsteg gjorts. Dödligheten har minskat med 20 procent och idag överlever nära 9 av 10 som får diagnosen bröstcancer. Bröstcancer är alltjämt den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje dag får 20 kvinnor beskedet att de har bröstcancer.  

— Cancer är en så hemskt och oförutsägbar sjukdom som kan ge sig på vem som helst. Syftet med Rosa Bandet är ju att samla in pengar till svensk cancerforskning, och genom att köpa bandet gör man just det, säger Tone Sekelius.  

Årets 20 designers har fått skriva orden ”Tillsammans mot cancer” med sin handstil och den som köper Cancerfondens rosa band får ett unikt utsnitt av detta mönster.     

Det återvinningsbara bandet är tillverkat av papper och kostar 50 kronor. Armbandet matchar årets band och kostar 100 kronor. Båda banden kan köpas hos Cancerfondens huvudpartners: ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora och Nordic Wellness, via online partnern Ellos.se, samt i Cancerfondens gåvoshop på cancerfonden.se.  

— Denna kampanj drivs av folkets engagemang, så jag vill uppmana alla som kan att delta. Genom att köpa Cancerfondens rosa band och armband bidrar du till nya forskningsframsteg och att fler överlever cancer. Visa ditt stöd genom att bära banden synligt under oktober, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.  

Hela listan: Här är årets 20 designers  

Tone Sekelius, artist  

Ebba Kleberg von Sydow, journalist och influenser  

Marie Göranson, skådespelare  

Tareq Taylor, stjärnkock  

Nour El Refai, komiker  

Siduri Poli, entreprenör  

Isabell Segerstedt, cancerdrabbad  

Tobias Rylander, scen- och ljusdesigner   

Hanna ”HanaPee” Persson, poddare och tv-producent 

Mats Melin, skådespelare- känd som ”Ica Jerry”  

Lotta Klemming, entreprenör  

Sophia Zackrisson, cancerforskare inom bröstcancer  

Julia Agha, VD Alkompis, mediehuset som gör journalistik på arabiska  

Karin Sundfeldt, cancerforskare och kirurg  

Ahmad Abdirahman, grundare av Järvaveckan  

Suad Ali, författare  

Nicolas Lunabba, verksamhetsledare Hela Malmö  

Björn Ferry, skidskyttelegend,   

Amelia Adamo, tidningsdrottning, lanserade rosa bandet i Sverige för 20 år sedan  

Christine Meltzer, skådespelare, själv drabbad av bröstcancer  

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev