"Man känner sig snäll"

När Nacka IBK behövde hitta en gemensam försäljningsinsats för att stärka föreningens ekonomi föll valet på Tillsammans mot cancer-armbandet från Cancerfonden. 

Barn med lådor med armband
Det har varit lätt att sälja Tillsammans mot cancer-armbandet tycker medlemmarna i Nacka IBK. Foto: Alexander Josefsson.

Försäljningsinsatsen för Nacka IBK, en av Sveriges största innebandyföreningar, skulle kännas meningsfull för både styrelse och medlemmar. 

– Vi behövde en gemensam föreningsinsats där alla medlemmar drog sitt strå till stacken. Styrelsen tittade på olika alternativ och när vi hittade armbanden kändes det rätt. Det togs upp på årsmötet och medlemmarna var med och bestämde, berättar Jeanette Ericsson från Nacka IBK.

Lätt att sälja för en god sak

Responsen bland medlemmarna har varit mycket positiv. En viktig anledning är att armbanden inte bara ger intäkter till föreningen, utan också bidrar till cancerforskningen.

– Det är betydligt lättare att sälja något som både ger pengar till föreningen och går till en god sak – forskningen, säger Jeanette.

Porträttbild på Jeanette Ericsson.
Responsen från medlemmarna har varit mycket positiv säger Jeanette Ericsson. Foto: Alexander Josefsson. 

Det håller medlemmarna som sålt armbanden med om.

– Det har varit enklast med armbanden. Då har man sakerna med sig och kan ge direkt, säger Melina, en av medlemmarna. 

– Jag hade nästan slut på alla mina armband på typ en timma, fyller lagkompisen Moa i.

En modell som känns schysst

En stor fördel med Tillsammans mot cancer-armbandet är att intäkterna delas lika. 

– 50 procent går till föreningen och 50 procent till Cancerfonden. Det är ovanligt. Ofta får föreningen en mycket mindre del när man säljer andra produkter, säger Jeanette.

Vi kan fortsätta utbilda våra ledare.

För Nacka IBK innebar försäljningen över 200 000 kronor till cancerforskningen och lika mycket till den egna verksamheten.

– Det gör att vi kan fortsätta satsa på att utbilda våra ledare och arbeta vidare med trygga föreningsfrågor som till exempel jobbet med vår värdegrund.

Medlemmarna vet också varför det är viktigt att få in pengar till föreningen. 

– Av pengarna kan vi åka på cuper och göra roliga saker tillsammans, typ bowla och göra andra aktiviteter på själva cupen, berättar Lovisa. 

Barnen vet vad de bidrar till

Alla barn som säljer armbanden är medvetna om vad de är med och bidrar till och att sälja något som hjälper andra ger en stark känsla.

- Man har en bra känsla - nu hjälper jag folk säger Lovisa vänster i bild. 

– Det känns bra att få hjälpa personer som har cancer. Man känner sig snäll, som om man har gjort någonting bra, säger Moa. 

– Man har en bra känsla – nu hjälper jag folk, fyller Lovisa i.

Jeanette menar att just detta är en avgörande framgångsfaktor.

– Våra medlemmar vet vad de säljer och vart pengarna går. Det är därför det är lättare att sälja armbanden än till exempel kakor eller lotter.

En insats som stärker gemenskapen

Till skillnad från när enskilda lag säljer har Nacka IBK valt att hela föreningen ska delta i försäljningen.

– Det skapar en större gemenskap och en starkare känsla av tillhörighet. Vi gör det här tillsammans – både för Nacka IBK och för Cancerfondens skull.

Porträttbild på Jeanette Ericsson
"Vi sitter just nu och planerar inför 2026", säger Jeanette. Foto: Alexander Josefsson 

Responsen från köparna har också varit genomgående positiv.

– Folk är generösa och glada. De säger bara positiva saker, säger Lovisa. 

Enkelt att komma igång

Att beställa armbanden var enkelt, berättar Jeanette.

– Det var bara några klick på Cancerfondens hemsida, sedan var beställningen klar. Det gör det lätt att komma igång.

Vår plan är att fortsätta sälja armbanden. 

Att Nacka IBK blev den förening som sålde flest armband i hela Sverige är något hela klubben är stolta över.

– Det känns fantastiskt att vara föreningen som sålt flest band, säger Jeanette. 

Och än är de inte klara. 

– Vår plan är att fortsätta sälja armbanden och målet är att sälja minst lika många nästa gång. Det här är en försäljningsinsats som verkligen fungerar – för föreningen, för barnen och för cancerforskningen.

Medlemmarnas egna uppmaning sammanfattar också nästa års planer bäst: 

– KÖP ARMBAND!

Läs allt om armbanden