Under oktober varje år pågår Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är kampanjens officiella beskyddare även i år. Rosa Bandet-kampanjen syftar till att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap om cancer samt påverka beslutsfattare att skapa bästa möjliga förutsättningar för cancerpatienter, cancervård och cancerforskning.
- Vi är mycket stolta och glada över att H.K.H. Kronprinsessan Victoria väljer att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Kronprinsessan har verkligen visat att genuint engagemang för alla som drabbas av cancer och för forskningen, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
Nära 8 500 kvinnor drabbas av bröstcancer varje år
Varje år får ungefär 8 500 kvinnor i Sverige ett bröstcancerbesked och det är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor och den näst vanligaste cancerdödsorsaken, efter lungcancer. En av tio kvinnor som är 75 år har, eller har haft, bröstcancer.
Överlevnaden ökar och forskningen går snabbt framåt
Insjuknandet i bröstcancer har ökat sedan 1980-talet, medan dödligheten har minskat. Anledningen till ökningen är dels att mammografin har utvecklats och fler tumörer hittas, men det är också så att antalet bröstcancerfall har ökat på grund av levnadsvanor och miljöfaktorer.
I dag överlever närmare 9 av 10 bröstcancer. Det är tack vare forskningen. På 90-talet var det 7 av 10 som överlevde diagnosen. Fortfarande är det dock nära 1400 kvinnor varje år som dör i sjukdomen, så ytterligare forskningsframsteg krävs för att ännu fler ska överleva.
Fokus på tidig upptäckt
Cancerfonden fokuserar i årets Rosa Bandet-kampanj på kunskapsspridning kring tidig upptäckt av bröstcancer. Ju tidigare en cancer upptäcks desto bättre är prognosen. Flera hundra liv räddas i Sverige varje år med regelbundna mammografikontroller.
- Två av tre bröstcancerfall upptäcks via mammografi och risken att avlida i bröstcancer minskar avsevärt om man går på sina kontroller när man blir kallad, säger Ulrika Årehed Kågström.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som Cancerfonden årligen delar ut till svensk cancerforskning. Pengarna fördelas till den mest lovande cancerforskningen oavsett cancerform. Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 1,3 miljarder kronor tack vare alla som engagerat sig på olika sätt.
Britta Marakatt-Labba designar årets rosa band
Den samiska textilkonstnären Britta Marakatt-Labba designar årets rosa band. Med bandet vill Britta visa att livet är skört men också väcka hopp. Längs med bandet löper en tunn röd tråd som symboliserar blodet i våra ådror och på ett ställe brister tråden för att sedan återupptas. Den gula färgen på flikarna står för hoppet och forskningen.
Bidra genom att köpa årets rosa band och armband!
Rosa bandet och armbandet säljs hos Cancerfondens parters ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness, Hemtex, Ellos.se och Filmstaden. Det går också bra att köpa ett band från Cancerfondens gåvoshop på cancerfonden.se. Cancerfondens rosa band kostar 50 kronor och armbandet kostar 100 kronor.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.