Insamlingsrekord för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj slår nytt rekord och samlar in 108 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Pengarna har samlats in genom försäljning av rosa band och armband, genom privatpersoner och föreningars egna insamlingar och inte minst genom viktiga samarbetspartners som sålt rosa produkter där en del av intäkterna går till Cancerfonden.

-Jag vill rikta ett stort tack till alla som engagerat sig och bidragit till detta fantastiska resultat. Hela kampanjen bygger på att vi alla hjälper till och gör det vi kan, både som företag och som privatpersoner. Tillsammans har vi färgat Sverige rosa och samlat in pengar till den livsviktiga forskningen, så att färre drabbas och att fler överlever en cancerdiagnos, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden. 

Floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson har designat årets rosa band. På årets rosa band slingrar sig en grön, växande ranka genom livet, från ett litet frö till gröna blad. När vi tillsammans stöttar cancerforskningen bidrar vi till nästa framsteg och sår ett frö för framtiden, för livet.   

-Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning. Pengarna fördelas till den mest lovande forskningen, oavsett cancerform. Under detta år har vi satsat särskilt mycket på forskningsprojekt som fokuserar på att hitta nya metoder för att upptäcka cancer i tid. För vi vet att ju tidigare en cancer upptäcks desto bättre är chansen för överlevnad och ökad livskvalitet, fortsätter Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden. 

Tidigt upptäckt räddar liv     

Varje år får ungefär 8 500 kvinnor och ett fåtal män i Sverige bröstcancer. Forskningen går framåt och nya behandlingsmetoder har möjliggjort att nära 9 av 10 som drabbas av bröstcancer i dag överlever. Tidig upptäckt är avgörande – när en bröstcancer hittas tidigt överlever 99 procent, men om den upptäcks sent, när den har spridit sig, sjunker överlevnaden till 29 procent. Ungefär 70 procent av all bröstcancer upptäcks via mammografi och risken att dö i bröstcancer minskar avsevärt vid regelbundet deltagande. 

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj     

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor.  

Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.     

Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 1,5 miljarder kronor tillsammans med alla som engagerat sig på olika sätt.  Läs mer om årets kampanj, samarbetspartners och designer här: Rosa Bandet 2025 | Cancerfonden 

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev