Fler företag stöttar cancerforskningen genom att sälja rosa produkter under Rosa Bandet

Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i oktober är det enkelt att bidra till cancerforskningen i sin vardag genom att handla rosa produkter. Många butiker fyller sina butikshyllor med rosa varor och för varje produkt som säljs går en del av intäkten till Cancerfonden. I år är det ännu fler företag som är med och bidrar.

De rosa produkterna säljs av bland annat ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Nordic Wellness, Interflora och Ellos. Nya samarbetspartners i år är Hemtex, Lätta och Tretti.se. Några sätt att stötta Rosa Bandet är att komma i form på ett av Nordic Wellness träningspass eller genom att ge en gåva i kassan när du ska gå på bio. En vacker rosa bukett från Interflora skänker glädje i höstmörkret och hos ICA finns ett stort rosa sortiment bestående av mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter. Lindex engagerar sina butiker med insamlingsaktiviteter i butik samt lokala butiksevent.

– Under oktober kommer många butiker att färgas rosa runt om i Sverige och genom att välja rosa produkter bidrar du till den livsviktiga cancerforskningen. Det är ett enkelt sätt för att göra skillnad i vår vardag och stötta den livsviktiga forskningen, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Ett urval av årets rosa produkter 

•    ICA mellanmjölk, 1 kr per såld produkt går till Cancerfonden 
•    ICA - I love eco morot, 1,50 kr går till Cancerfonden 
•    Interflora - buketten ”Rosa kram”, 30 kr av varje såld bukett går till Cancerfonden 
•    Nordic Wellness anordnar aktiviteter på alla sina ca 350 klubbar för att vara med i kampen mot cancer
•    Lindex - skänker 10% av BH-försäljningen (exklusive moms) till Cancerfonden
•    Hemtex - skänker 10% av intäkterna från sin rosa kollektion till Cancerfonden 
•    Ellos - 10% av all försäljning av produkterna ”Ellos Studio” går till Cancerfonden
•    Apotek Hjärtat - rosa reflexband och rosa pappersnäsdukar där 5 kr går till Cancerfonden

Följande företag säljer rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2024

ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness, Hemtex, Ellos, Tree of Pets, Sensodyne, Unilever, Vileda, Essity, Lidingöloppet, P&G, Fazer Bageri, Filmstaden, El Taco Truck, Lätta och Tretti.se.

Det rosa bandet och rosa armbandet säljs hos ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Hemtex, Nordic Wellness, Ellos.se och Filmstaden.

Varje år får ungefär 8 500 kvinnor i Sverige ett bröstcancerbesked, och i genomsnitt dör 1 400 kvinnor i bröstcancer varje år till följd av sjukdomen. Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor och den näst vanligaste cancerdödsorsaken, efter lungcancer.  

Bilder  
Bilder på ett urval av årets rosa produkter finns här
Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band och armband finns här
Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete. 

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.