I år fyller Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 20 år. Detta uppmärksammas genom att årets rosa band formges av 20 utvalda personer. Tre av dem är från Göteborg: journalisten och medieprofilen Ebba Kleberg von Sydow, entreprenören och ostrondykaren Lotta Klemming samt cancerforskaren, professorn och kirurgen Karin Sundfeldt. Årets rosa band och armband börjar säljas den 25 september och kampanjen pågår under hela oktober.
— Att få vara en del av denna rörelse är inget annat än en gigantiskt stor ära. Jag blev såklart oerhört stolt över frågan. Rosa bandet är inte bara oktober månads, utan hela höstens mest stilsäkra, självklara och viktiga accessoar. Det betyder mycket för mig att få vara med och bidra, säger Ebba Kleberg von Sydow.
Under 20 års tid har Cancerfonden drivit Rosa Bandet-kampanjen, med syfte att samla in pengar till cancerforskning och sprida kunskap om cancer. Sedan starten 2003 har många viktiga forskningsframsteg också gjorts och dödligheten i bröstcancer har minskat med 20 procent.
— Jag har både familjemedlemmar och vänner som genomgått cancer. Jag har sett på nära håll den kampen dom för men också den maktlöshet alla runt om kring känt för den drabbade. Samtligt så har jag sett överlevnad och positiva besked som har blivit fler med hjälp av ny forskning och bättre metoder - vilket är ett tecken på att vi alla kan faktiskt hjälpa och förbättra utsikten för den drabbade, säger Lotta Klemming.
Varje dag får 20 kvinnor bröstcancer i Sverige. Det är fortfarande den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Men tack vare forskningen överlever idag nära 9 av 10 som får diagnosen.
— Jag drivs av att vi ska kunna så mycket om cancer att den aldrig behöver uppstå. Vi ska kunna förebygga eller åtminstone hitta cancer i tid för botande behandling, säger Karin Sundfeldt som jobbar på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
Årets 20 designers har fått skriva orden ”Tillsammans mot cancer” med sin handstil och den som köper Cancerfondens rosa band får ett unikt utsnitt av detta mönster.
Det återvinningsbara bandet är tillverkat av papper och kostar 50 kronor. Armbandet matchar årets band och kostar 100 kronor. Båda banden kan köpas hos Cancerfondens huvudpartners: ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora och Nordic Wellness, via online partnern Ellos.se, samt i Cancerfondens gåvoshop på cancerfonden.se.
— Denna kampanj drivs av folkets engagemang, så jag vill uppmana alla som kan att delta. Genom att köpa Cancerfondens rosa band och armband bidrar du till nya forskningsframsteg och att fler överlever cancer. Visa ditt stöd genom att bära banden synligt under oktober, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
Hela listan: Här är årets 20 designers
Tone Sekelius, artist
Ebba Kleberg von Sydow, journalist och influenser
Marie Göranson, skådespelare
Tareq Taylor, stjärnkock
Nour El Refai, komiker
Siduri Poli, entreprenör
Isabell Segerstedt, cancerdrabbad
Tobias Rylander, scen- och ljusdesigner
Hanna ”HanaPee” Persson, poddare och tv-producent
Mats Melin, skådespelare- känd som ”Ica Jerry”
Lotta Klemming, entreprenör
Sophia Zackrisson, cancerforskare inom bröstcancer
Julia Agha, VD Alkompis, mediehuset som gör journalistik på arabiska
Karin Sundfeldt, cancerforskare och kirurg
Ahmad Abdirahman, grundare av Järvaveckan
Suad Ali, författare
Nicolas Lunabba, verksamhetsledare Hela Malmö
Björn Ferry, skidskyttelegend,
Amelia Adamo, tidningsdrottning, lanserade det rosa bandet i Sverige för 20 år sedan
Christine Meltzer, skådespelare, själv drabbad av bröstcancer
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.