Vi kontaktar de som stöttar oss på flera olika sätt. Det kan vara via telefon, SMS, via e-post, brev eller på stan. Vi gör det här för att vi tillsammans ska kunna fortsätta stötta den bästa cancerforskningen i Sverige och besegra cancer.
Direktkontakt med våra givare och de som stöttar oss på olika sätt via telefon har flera fördelar. Det ger oss en möjlighet till personlig kontakt som uppskattas och efterfrågas av många av våra givare och vi kan bidra till ännu mer forskning.
Vi har anlitat externa företag* för att kontakta de som stöttar oss via telefon. Det kallas telemarketing, och vi är väldigt noga med valet av leverantör.
Idag samarbetar vi med två företag – Becksmo Kommunikation och Concentrix. De har kollektivavtal och deras medarbetare arbetar i Sverige.
De har god kunskap om vår verksamhet, får utbildning och stöttning av oss löpande så att du ska kunna vara trygg i att du får rätt information och svar om du har frågor.
Vi ringer våra givare med frågor om gåvor men säljer aldrig lotter direkt till privatpersoner. Lotterna kan privatpersoner köpa via vår webb.
Däremot kontaktar vi mindre företag inför jul med fråga om de vill köpa lotter.
Vi ringer från de här telefonnumren:
Vi har anlitat ett externt företag* för att kontakta människor på gator och torg för att se om de vill bli givare till oss. Det kallas face to face, och vi är väldigt noga med valet av leverantör.
Vi samarbetar idag med ett företag som heter Face2face Creatives.
Personalen på stan har alltid Cancerfonden-kläder på sig och en ID-bricka runt halsen. De har med sig ipads där de samlar in dina person- och kontouppgifter. De ber aldrig om kontanter.
Vi skickar brev och e-post löpande till de som stöttar oss. Det är ett värdefullt sätt att informera om den forskning gåvor används till, våra kampanjer med mera.
När vi skickar e-post kommer de från avsändare info@cancerfonden.se.
Ibland skickar vi SMS till de som stöttar oss och avsändaren är då ”Cancerfonde” och inte Cancerfonden.
Det beror på att sms-tjänsten vi använder tillåter max elva tecken i fältet för avsändare, och därför får vår sista bokstav "n" inte plats. Det här är inget vi kan påverka men det är Cancerfonden som är avsändare.
För att swisha en gåva går det bra att använda vårt huvudsakliga Swishnummer 90 195 14.
Ibland använder vi också andra Swish-nummer i kampanjer och samarbeten som också bidrar till vårt arbete.
Om du känner dig osäker på om ett telefonnummer, en avsändare eller ett Swish-nummer går till oss kontakta gärna vår givarservice på 010-199 10 10 eller info@cancerfonden.se.
*Vi har en nära dialog med våra olika leverantörer och genomför gemensamma utvärderingar och analyser av verksamheten. Om det lyfts några kritiska synpunkter i ett samtal eller möte följs det upp gemensamt i dialog med oss.
Vi kräver att våra leverantörer och partners följer Giva Sveriges kvalitetskod, som bland annat syftar till att motverka oseriösa insamlingar och främja respekt, öppenhet, trovärdighet och kvalitet i insamlingsarbetet.
Vi är också certifierade enligt ISO 9001 vilket innebär att våra arbetsprocesser granskas av en oberoende part varje år för att säkerställa att de uppfyller internationella kvalitetskrav.