Efter två års pandemi gick vi in i 2022 med stora förväntningar. Den utmaning som covid-19 innebar hade vi lyckats hantera. Detta underlättades, inte minst av, att vi redan innan pandemin, skapat förutsättningar för en organisation som är i ständig rörelse och snabbt kan anpassa sig till hastiga förändringar.
Pandemin var ett ovälkommet stresstest, men visade att vi kan klara exceptionella utmaningar.
Föga anande vi då vilket omvälvande år, som stod framför oss. Under 2022 har vi mötts av krig i vårt närområde, energikris, stigande räntor, rekordhög inflation och med det fallande köpkraft.
Föga anande vi då vilket omvälvande år, som stod framför oss.
Vi har hamnat i vad ekonomerna kallar för en, perfekt storm och under året har den ökat i styrka. Att hårdare geopolitiska spänningar och minskad köpkraft skulle påverka människors engagemang och givarvilja negativt, det låg i spelets riktning.
Dessbättre kom våra värsta farhågor på skam. Cancerfondens intäkter uppgick totalt under året till fantastiska 983 miljoner kronor, den högsta nivån någonsin. Att vi är i ständig rörelse exemplifierades av den nya strategiska inriktning som vi sjösatte under året.
Strategin inkluderar, på ett annat sätt än tidigare, aktörer utanför Cancerfonden och har fyra skarpa delmål som Sverige har möjlighet att infria redan 2030.
Den bästa cancerbehandlingen är den som inte behövs, därför är det förebyggande arbetet centralt.
Nya utmaningar och en ambitiös digitaliseringssatsning gjorde att vi i början av året trimmade vår organisation. Nya, agila och tvärfunktionella arbetssätt gör det möjligt för oss att arbeta såväl effektivare som snabbare.
Bland övriga händelser som gjorde mig lite extra stolt är utmärkelsen Årets samhällsaktör i kategorin ledarskap. Utmärkelsen delas ut av Gullersgrupp i samarbete med Dagens Industri. Förutom att det är en stor ära ligger det i linje med våra höjda ambitioner i rollen som samhällsaktör- och opinionsbildare.
En annan höjdpunkt är oktober månads Rosa Bandet-kampanj. Jag är mäkta stolt över mina medarbetare som, trots att Rosa Bandet är inne på sitt tjugonde år, ständigt lyckas förnya kampanjen. När kampanjmånaden var över hade vi, genom fantastiska insatser från såväl privatpersoner som företag, samlat in hela 100 miljoner kronor.
Bidrog till rekordresultatet gjorde årets designer av Rosa Bandet, Emma Örtlund från Glada Huddik-teatern. Hennes starka berättelse om mamma Solveig, som gick bort i cancer, berörde oss alla.
Jag ser på årets resultat med stor ödmjukhet. Att vi ett år som detta kan samla in rekordmycket pengar till svensk cancerforskning, det bygger på det starka förtroendet som Cancerfonden under lång tid byggt upp hos såväl allmänhet som företag och det är ett förtroende som hela tiden måste förtjänas.
Jag ser på årets resultat med stor ödmjukhet.
Det är en gammal sanning att cancer inte känner några gränser och under året har vi höjt ambitionsnivån på vårt internationella arbete inom UICC – Union for International Cancer Control. Vår förmåga att göra skillnad har också stärkts av att jag förra året fick förtroende att bli vald till President-Elect för UICC.
Cancerfonden har tidigare pekat på konsekvenserna av de växande socioekonomiska hälso- och vårdklyftorna i Sverige. Genom arbetet i UICC har vi satt fokus på att den ojämlika cancervården också är en global utmaning. Enbart i Europa får 3,5 miljoner människor årligen en cancerdiagnos.
Trots att Europa svarar för endast en tiondel av jordens befolkning, tvingas de europeiska länderna hantera vart fjärde cancerfall på global nivå. Flera av dessa fall skulle kunna förebyggas med förändrade levnadsvanor.
Samhällets cancerbörda växer och utvecklingen måste vändas - det är i denna kontext man ska se EU:s ambitiösa cancerplan.
Då Sverige under de sex första månaderna 2023 är ordförande i EU:s ministerråd kommer Cancerfonden att på olika sätt nyttja ordförandeskapet till att driva opinion för en snabb implementering av EU:s cancerplan i Sverige.
Ett händelserikt 2022 har visat att Cancerfonden med råge klarar av att hålla fast vid sitt uppdrag även när det blåser. Ett bevis på detta är det fortsatt starka engagemang som vi ser hos såväl allmänhet som företag även när tiderna är svåra.
Ett händelserikt 2022 har visat att Cancerfonden med råge klarar av att hålla fast vid sitt uppdrag även när det blåser.
För mig och mina medarbetare är detta centralt. Vi vägrar att luta oss tillbaka och vi bidrar alla till att Cancerfonden inte förlorar riktning.
Cancer tar ingen paus och vårt uppdrag och vision är att besegra cancer.
Generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.