Nyheter
Publicerad
21 okt 2016

Facebook backar och bröstskolan lever vidare

Något dygn efter att vi på Facebook publicerade en annons med Cancerfondens bröstskola – som informerar om hur man undersöker sina bröst – lades den ner. Motiveringen var att den inte följer företagets policy. Händelsen har blivit en internationell nyhet och Facebook backar nu och ber om ursäkt.

– Vi är glada över att Facebook har backat och fattat ett nytt beslut gällande vår bröstskola. Nu har vi återigen möjligheten att sprida den här viktiga informationen till så många som möjligt, säger Lena Biörnstad, kommunikationschef på Cancerfonden. 

Den 15 oktober plockade Facebook ner Cancerfondens bröstskola Lär känna dina bröst med motiveringen att den marknadsförde sex- eller vuxenprodukter. Efter en överklagan godkändes den, men togs ändå bort kort därefter.

Viktig kunskapsspridning

Tre dagar senare lade Cancerfonden upp en ny variant där vi pixlat ringen som symboliserar bröstvårtan. Den godkändes till en början, men plötsligt valde Facebook att även ta bort den. Vi twittrade om händelsen och svenska medier uppmärksammade censureringen, bland annat intervjuade Aftonbladet och P4 Extra vår kommunikationschef Lena Biörnstad. 

– Vår ambition med bröstskolan är att sprida kunskap som räddar liv. Att den viktiga kunskapsspridningen inte tillåts av Facebook är obegripligt.

I går vid lunchtid publicerade vi ett öppet brev till Facebook. I brevet förklarade vi vikten av att kunna sprida preventionsbudskap om cancer, och i det här fallet bröstcancer. Vi valde i det låsta läget att göra brösten på bilden fyrkantiga för att understryka det orimliga i Facebooks beslut. 

Facebook ber om ursäkt

Senaste dygnet har internationella medier som The Guardian, BBC, New York Post, Time, med flera valt att lyfta nyheten, och Facebook har nu bett om ursäkt.

”Vi är väldigt ledsna. Vårt team bedömer miljontals reklambilder varje vecka och i vissa fall förbjuder vi annonser felaktigt. Den här bilden bryter inte mot vår policy. Vi ber om ursäkt för misstaget och har meddelat annonsören att vi godtar deras annons.”

– Sociala kanaler är viktiga plattformar när vi ska sprida våra budskap, till exempel om hur man upptäcker cancer i ett tidigt skede. En bra dialog med aktörer som Facebook är därför bestydelsefull. Men vårt främsta mål är inte att nå ut på Facebook, vårt mål är att besegra cancer, avslutar Lena.

Visa fler