Spelbranschen sluter upp i kampen mot cancer

När Mikael Nermark, en välkänd profil inom spelindustrin gick bort i cancer, blev det tydligt hur många som tyckte om och respekterade honom.

Initiativtagarna till insamlingen: Maeva Sponbergs, Pelle Sunnerot, Christofer Sundberg, Per Strömbäck, Anna Holdosi-Simon, Kristofer Hedberg, Andrew Siozon och hedersmedlem och representat för familjen, Malcolm Nermark.

Mikaels familj, vänner och kollegor ville uppfylla hans sista önskan: att göra skillnad på ett betydelsefullt sätt.

I höstas gick Mikael Nermark, tidigare VD på Starbreeze, bort i cancer. Hans vänner, kollegor och familj bestämde sig för att göra något för att hedra hans minne, men också alla vars liv som påverkas av cancer på ett eller annat sätt. 

Resultatet blev ett samarbete med Humble Bundle där över tio olika spelskapare och spelutgivare donerat produkter till ett stort spelpaket.

Paketet innehåller 13 titlar, bland annat PAYDAY2 och Brothers – a Tale of Two Sons, spel som Mikael arbetat med. Alla intäkter går till Cancerfonden. 

Humble Bundle är ett amerikanskt företag där spelutvecklare kan sälja spelpaket och en del eller hela summan går till välgörenhet. 

Initiativet engagerar 

En av initiativtagarna är Mikaels gamla arbetskamrat och vän, Per Strömbäck. För honom var det självklart att göra något för att hedra Mikaels minne. 

- Det var chockartat att förlora Micke. Han var en väldigt central figur i vår värld. Man får komma ihåg att även om vår bransch är stor och framgångsrik nu, så började vi ju för 20-30 år sedan i väldigt liten skala. Micke var en av pionjärerna.  

Initiativet har både engagerat spelskapare, företag och spelare. Efter bara några dagar är det över tiotusentals människor som bidragit. 

- Jag tror inte alla som köpt paketet visste vem Micke var men det har blivit ett fint sätt att vårda hans minne och eftermäle på.

Det känns som om nya människor har fått lära känna honom på det här sättet. Folk som har köpt paketet kanske har känt sig som en del av något större, säger Per. 

Mikael Nermark. 

Mikael var en välkänd person inom spelbranschen, med stort kontaktnät. I flera år arbetade han som VD på Starbreeze, ett stort svenskt spelutvecklings- och utgivarföretag. 

Som VD fick han leda Starbreeze genom svåra perioder i omgångar. Men han klev fram när ingen annan ville ta ansvar. 

- Jag måste vara rättvis och säga att det finns de som hade svårt för honom. Men det handlade inte om hur han var som människa utan vilka uppgifter han tog på sig, en del beslut var obekväma men nödvändiga. 

En superkraft

Oavsett tidigare motgångar var det inte så svårt att få företag och spelskapare att vilja engagera sig. 

- Det beror på att Micke berörde så många människors liv. Det är många som har honom att tacka för att de alls kan göra det de gör i dag. 

Som den gången då Mikael anordnade en arbetsmarknadsdag – på kontoret. 

- När Starbreeze fick problem och var tvungen att göra uppsägningar så började andra arbetsgivare ringa personalen. Istället för att då säga att rekryterarna inte fick ringa så arrangerade han en arbetsmarknadsdag på kontoret. 

Det händelsen säger så mycket om vem Micke var. 

Mikael gick ut med datum och tid då rekryterare var välkomna för att träffa personalen som skulle sägas upp. Han ville vara med att bidra till att de skulle få en ny arbetsgivare. 

- Jag har aldrig hört om något liknande. Att en arbetsgivare tar så stort ansvar för dem som inte kunde vara kvar. Den händelsen säger så mycket om vem Micke var. 

Att göra skillnad 

- Jag tänker att han skulle ha gillat att det finns en kommersiell dimension i det här.

Han älskade att göra affärer, förhandla avtal och göra en bra deal. Han kunde vara en skoningslös förhandlare. Men så fort förhandlingen var klar eller när man tog en paus var han mer hjärtlig än någon annan.

- Han hade en enastående förmåga att hålla isär affären och personen. Jag skulle säga att det faktiskt var hans superkraft. 

Insamlingen pågår till den 18 februari

Läs mer om initiativet

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.