Marknadsföringen av ohälsosam mat mot barn och unga blir allt mer påträngande. Samtidigt har vart fjärde barn mellan sex och nio år övervikt eller obesitas.
Enligt en ny undersökning kan barn och unga mötas av upp till 17 digitala annonser i timmen för ohälsosam mat och dryck. Foto: Theresia Köhlin
– Det är en skenande utveckling och vi ser också att cancer kryper allt längre ner i åldrarna. Vi måste göra något nu, säger Pia Lindeskog, sakkunnig på Folkhälsomyndigheten.
I slutet av 1980-talet hade en procent av barnen mellan elva och 15 år i Sverige fetma eller obesitas som det också kallas. Den siffran har i dag femdubblats, berättar Pia Lindeskog. Ännu mer alarmerande, menar hon, är att siffran är ännu högre i gruppen sex till nio år.
I takt med att marknadsföringen normaliseras blir det en naturlig del av vardagen att äta skräpmat.
2015 hade fyra procent obesitas, bara några år senare 2021 hade det ökat till sju procent och räknar man även med övervikt så hamnar siffran på 23 procent. Det är nästan vart fjärde barn i Sverige mellan sex och nio år.
Mat och dryck är den kategori av varor som marknadsförs allra mest på sociala medier. Foto: Theresia Köhlin
– Barnen får i sig för många kalorier och får mer energi än de behöver, vilket leder till övervikt och fetma. Den ohälsosamma maten är energität och samtidigt relativt näringsfattig och därför kan man snabbt bli hungrig igen. Problemet är att den ohälsosamma maten finns överallt, inte bara i dagligvaruhandeln utan också på varuhus som Biltema, Rusta, Dollarstore, bensinmackar, badhus och kiosker, säger Pia Lindeskog.
I deras uppföljande undersökning In your phone framgår det att mer än en tredjedel av annonserna som barnen möter på sociala medier handlar om livsmedel och dryck.
Av dessa var 70 procent reklam för ohälsosamma produkter. Reklamen utgjordes till stor del av annonser för snabbmat som pizza, hamburgare, kebab eller friterad mat. Enligt undersökningen kan barn och unga mötas av upp till 17 digitala annonser i timmen för ohälsosam mat och dryck.
Samtidigt visar studier som till exempel The effect of screen advertising on children's dietary intake att barn som exponeras för marknadsföring av ohälsosam mat ökar sitt energiintag kort därefter och vill ha livsmedel med låga näringsnivåer och hög energitäthet.
Influencers marknadsför allt som de får betalt för.
Folkhälsomyndigheten vill att regeringen tillsätter en utredning för att ändra lagstiftningen för att förbjuda marknadsföring ohälsosamma livsmedel som barn och unga exponeras för i alla mediekanaler. Foto: Axel Öberg
Pia Lindeskog poängterar att det finns relativt stora vinstmarginaler på näringsfattig mat och att det därför är intressant att göra reklam för dem. Dessutom är vår biologi inrättad så att det som är sött och fett tilltalar oss litet extra. När vi levde som samlare var ofta giftiga bär och frukter beska, medan de ätliga var söta.
Eftersom fett genom historien varit en bristvara har det inte funnits något skäl att begränsa hur mycket fett som kan lagras i kroppen. Men i dagens samhälle bidrar en hög konsumtion av livsmedel som är rika på fett och socker, till att göra oss sjuka.
Hos barnen syns en ökning av frätskador på tänderna och typ 2-diabetes, men också av hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.
– Internationell forskning visar hur olika cancerformer kryper ner i åldrarna. När det gäller övervikt och obesitas verkar det vara en skenande utveckling. Vi måste göra något nu, säger Pia Lindeskog.
Lockar med seriefigurer
Hur gör då företagen för att locka barn och unga att äta ohälsosam mat? Anders Parment, är universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet och har forskat om marknadsföring.
Problemet är att exponeringen har ökat enormt, inte minst med internets intåg.
– Det vi ser i marknadsföringen vill vi ha i större utsträckning, säger Anders Parment, niversitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Foto: Stockholms Universitet.
– Ofta kopplar företagen en känd seriefigur eller Disneykaraktär till mat – och försöker på så sätt locka barnen med färgglada gubbar eller frukostflingor med till exempel ”Elsa” på paketet. De kan också jobba med produktplacering. Det här har använts under lång tid, åtminstone sedan 1950-talet. Problemet är att exponeringen har ökat enormt, inte minst med internets intåg. I dag läggs den största delen av annonseringen på internet, säger han.
Ser influencers som vänner
Anders Parment menar att det är problematiskt att barnen lever i en egen filterbubbla på nätet som föräldrarna inte har insyn i.
I dag upplever många barn och unga att influencers är deras vänner och om de fyller kylskåpet med energidrycker och läsk och visar upp det på sociala medier så gör barnen likadant. De tänker inte på att influencers får betalt för att marknadsföra produkterna i sina kanaler.
– Influencers marknadsför allt som de får betalt för, ena dagen kan det vara något nyttigt som en hälsoapp och nästa något onyttigt. Det vi ser i marknadsföringen vill vi ha i större utsträckning. I takt med att marknadsföringen normaliseras blir det en naturlig del av vardagen att äta skräpmat, menar han.
Marknadsföringen som barnen möts av spelar ofta på känslor som vänskap, grupptillhörighet och nöje snarare än produktinformation. Foto: Theresia Köhlin
Folkhälsomyndigheten vill att regeringen tillsätter en utredning för att ändra lagstiftningen. Tanken är att det ska bli förbjudet att marknadsföra ohälsosamma livsmedel som barn och unga exponeras för i alla mediekanaler, på samma sätt som det är förbjudet att marknadsföra alkohol och tobak.
– Det är svårt med gränsdragningen när det gäller livsmedel. Med alkohol är det väldigt tydligt, att antingen innehåller produkten alkohol eller inte. Därför tycker vi på Folkhälsomyndigheten att det krävs en utredning och det måste gå att lösa innan det blir för sent. Annars förlorar barnen förutsättningarna att leva ett hälsosamt liv och riskerar sjukdomar som gör att de dör i förtid, säger Pia Lindeskog.
Vad säger lagen?
I dag får företag inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Ett företag får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.
Vare sig det är via brev, telefoni eller sms är det förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år.
Enligt Radio- och TV-lagen är det förbjudet att rikta reklam till barn under 12 år. Det gäller även radio och TV som streamas eller sänds online. Barnprogram får inte brytas av reklam och det är inte tillåtet med produktplacering. Men förbudet gäller endast sändningar från Sverige. Annonsörer som riktar reklam till barn i TV-kanaler som sänds från ett annat EU-land är i stället skyldiga att följa det landets lagstiftning.
Onlineplattformar som exempelvis TikTok måste säkerställa att deras tjänst har en hög nivå av integritet, säkerhet och trygghet för barn. Plattformar måste vidta åtgärder för att begränsa innehåll och tjänster som inte är lämpliga för barn, till exempel genom att kontrollera användarens ålder. På en plattform får det inte visas annonser som är baserade på profilering om plattformen med rimlig säkerhet är medvetna om att användaren är ett barn. (Källa: Konsumentverket)
Sambandet övervikt och cancer
Forskningen visar att övervikt och obesitas kan kopplas till 13 olika cancersjukdomar. Och ju mer fettmassa, desto högre är risken. Från att främst ha betraktats som en energidepå vet man i dag att fettcellerna i fettväven producerar många olika ämnen, bland annat hormoner, tillväxtfaktorer och ämnen som bidrar till inflammation. När mängden fettväv ökar i kroppen förändras både fettcellerna och hormonproduktionen. Dessutom ökar förekomsten av vissa hormoner som kan stimulera cancertillväxt.
Vid övervikt påverkas också kroppens ämnesomsättning. Det kan leda till förhöjda blodfettnivåer och insulinresistens, med höjda nivåer av insulin och insulinliknande tillväxtfaktorer som följd. Dessa ämnen stimulerar cancercellernas expansion och delning, samtidigt som de gynnar deras överlevnad genom att hämma celldöd. En person med övervikt får också med tiden en låggradig inflammation i kroppen, vilket främjar en miljö där cancercellerna lättare kan utvecklas.
Därutöver producerar fettväven ämnen som gynnar tumörens nybildning av blodkärl som behövs för att tumören ska kunna växa över en viss storlek. Totalt orsakar övervikt och obesitas 2,3 procent av alla cancerfall i Sverige varje år, det motsvarar 1300 människor och är en av de största påverkbara riskfaktorerna för cancer tillsammans med rökning, solning och matvanor.
Begränsning av marknadsföring för näringsfattig mat och lägre skatt på frukt och grönt är effektivt för att få fler att äta hälsosammare och motverka övervikt och obesitas.
Genom simuleringar går det att förutse effekten av förebyggande insatser på sjukdomsfall, vårdkostnader och dödlighet. Nytt verktyg som visar hur levnadsvanor påverkar risken att drabbas av cancer och hjärt-kärlsjukdom.
På tio år har bruket av snus bland tjejer i tvåan på gymnasiet ökat från fyra till 26 procent. Nu efterfrågar föräldrar stöd från samhället för att hålla sina barn borta från beroende.