"Vi vill belysa känslan av samhörighet"

– First Aid Kit, designers rosa bandet 2020

– First Aid Kit, designers rosa bandet 2020

Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit designar i år Cancerfondens rosa band. Bandet i slitstarkt manchestertyg symboliserar hopp, kärlek och kraft. 

– När Cancerfonden frågade om vi ville formge årets rosa band var det självklart att tacka ja, vi tvekade inte en sekund. Rosa Bandet är en väldigt viktig kampanj och ju mer vi kan bidra till cancerforskningen desto bättre, säger Klara och Johanna.

Det handlar om systerskap, kärlek och hopp. 

Bandet symboliserar kraft

Årets rosa band är designat i rosa manchestertyg med ett rött hjärta och inspirationen bakom detta är att Johanna och Klara ville skapa ett band som kändes som dem. 

– Manchester känns enkelt och trendigt, samtidigt som det är väldigt retro. Det blir en blandning av då och nu som känns tidlös, och det är precis så som vi vill att vår musik ska vara. Bandet symboliserar hopp, kärlek och kraft!

Att bära bandet är att visa att man bryr sig och att vi går tillsammans i kampen mot cancer.

Bidrar med sin personliga historia 

Johanna och Klara förlorade sin mormor i cancer när de var tonåringar och nyligen även deras morbrors fru. 

– Vi är otroligt stolta över att First Aid Kit designar Cancerfondens rosa band. Att de med sin fantastiska musik, kreativa uttryck och personliga historia är med och bidrar, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden och fortsätter. 

– Vi är övertygade om att Johanna och Klara med sitt enorma engagemang kommer stärka årets kampanj och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer. 

Fakta om First Aid Kit 

  • Johanna (29 år) och Klara Söderberg (27 år) är systerduon bakom bandet First Aid Kit.
  • De startade sitt band 2007 och har sedan dess gett ut två EPs och fyra album.
  • De beskriver sin musik som en blandning av folk, pop och country. De har fått en stor internationell publik och turnerat världen över.
  • De har vunnit flertal priser och fått fina utmärkelser.
  • Johanna och Klara har även uppträtt på Polar Music Prize tre gånger och fått framföra låtar till sina idoler Patti Smith, Paul Simon och Emmylou Harris.
  • Just nu arbetar de på skiva nummer fem.
Johanna och Klara i bandet First Aid Kit sitter och håller om varandra
"Det speciella med rosa bandet är att alla som bär det har sin egen berättelse och sin egen cancerkoppling", säger Johanna. Foto: Erik Thor

"När vi fick frågan höll Lena på att gå bort"

Samtidigt som en älskad närstående höll på att gå bort i cancer fick Johanna och Klara i First Aid Kit frågan om de ville skapa årets rosa band – det ville dem.

Läs intervjun med Johanna och Klara

Sprid ordet!

En av tre får cancer. Men alla drabbas. Sprid budskapet om Rosa Bandet och engagera fler. Bara tillsammans besegrar vi cancer!

Rosa bandet genom åren

2023

På rosa bandet 2023 har 20 designers fått skriva orden ”Tillsammans mot cancer” med sin handstil och den som köper Cancerfondens rosa band får ett unikt utsnitt av detta mönster.     

2022

Skådespelaren Emma Örtlund designade 2022 års rosa band med influenser från 80-talet. Bandet står för kraft och snabbhet, att alla kan göra något i kampen mot cancer. 

2021

Modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye designade 2021 års band i tyll. Inget band är det andra likt eftersom trycket hamnar olika på alla band.

2020

Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit designade banden 2020 i slitstarkt manchestertyg som symboliserade hopp, kärlek och kraft.

2019

Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. 

2018

Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band utifrån formen av en stege. Stegen blev en symbol för något hoppfullt, en passage från mörker till ljus.

2017

Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet ville förmedla ett hoppingivande budskap om att vi tillsammans kan besegra cancer. Bandet pryddes med orden Beat it. 

2016

Skådespelerskan Alicia Wikander formgav bandet med bilden av en våg. Att köpa ett band kan kännas som en droppe i havet men designen symboliserar att många droppar tillsammans skapar en våg som blir ett kraftfullt bidrag till cancerforskningen.

2015

Arkitekterna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. Antalet cirklar, med en liten cirkel mitt i, symboliserar antalet kvinnor som får bröstcancer i Sverige varje dag.

2014

Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster och det konstnärliga hantverk som förts vidare i generationer och som kräver tålamod och kunskap, något som också behövs i svåra stunder. 

2013

Mor och dotter, konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. De ser mönstret, ”tummen”, som symbol för pepp, tröst och hopp.

2012

Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind designade bandet bland annat för sin farmor Dagmar, som gick bort i cancer. Mönstret är en symbol för treenigheten i systerskapet och vikten av att agera med sitt hjärta. 

2011

Artisten Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt formgav en minikollektion med sex olika mönster av en omfamning som symboliserar att bry sig om. För första gången utvecklades en manlig och en kvinnlig variant av bandet som symboliserar att cancer drabbar alla. 

2010

Illustratören Liselott Watkins designade bandet med ett 70-talsinspirerat mönster av bröst. Med mönstret hyllas brösten på ett positivt och glatt sätt för att visa att det kan vara viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.

2009

Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift på för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten och gå på mammografi när kallelsen kommer.

Rosa bandet 2008

Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap, kärlek och empati pryda bandet som symboliserar eftertanke och samtal. Orden var tryckta på ett oändligt långt sidenband, varje band fick olika kombinationer av ord för att inspirera människor att prata med varandra.                  

Rosa bandet 2007

Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja med inspiration av smycken och fest. Bandets form symboliserar en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.

Rosa bandet 2006

Som första designer av Cancerfondens Rosa band hämtade modeskaparen Carin Rodebjer inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor, som tillsammans symboliserar livet och kvinnlig kraft.