Stötta livsviktig cancerforskning genom att handla rosa produkter

Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i oktober kan alla vara med och bidra till cancerforskningen i sin vardag genom att handla rosa. Tusentals butiker, apotek och gym fyller sina hyllor med rosa produkter och för varje såld produkt går en del av intäkten till Cancerfonden.

Urval av rosa produkter hos ICA i Rosa Bandet 2025
Urval av rosa produkter hos ICA i Rosa Bandet 2025

Fler än 20 företag medverkar som partners till Cancerfonden i årets Rosa Bandet-kampanj där huvudpartners är ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness, Hemtex samt ny för i år även Mio.​ Dessutom är även ByWe och Kjell & Company nya partners i år. Tillsammans gör företagen det enkelt att bidra till forskningen genom att sälja rosa band och armband samt erbjuda produkter och tjänster där en del av intäkterna går till cancerforskningen.

– Genom att välja rosa varor under oktober är det enkelt att bidra till nya forskningsframsteg och till att fler överlever cancer. Varje köp, litet som stort, gör skillnad och hjälper oss att tillsammans besegra cancer snabbare, säger Jeanette Sundin, biträdande generalsekreterare på Cancerfonden.

Ett urval av årets rosa produkter 

  • ICA: mellanmjölk, 1 kr per såld produkt går till Cancerfonden
  • Interflora: buketten ”Rosa oktober”, 30 kr av varje såld bukett går till Cancerfonden
  • Lindex: 1-14 oktober doneras 10% av all BH-försäljning till Cancerfonden
  • Hemtex skänker 10% av intäkterna från sin rosa kollektion till Cancerfonden
  • Ellos: 15% av all försäljning av produkterna ”Ellos Studio” går till Cancerfonden.
  • Apotek Hjärtat: rosa reflexband och urval av ACO-produkter där 5 kr går till Cancerfonden

 

Följande företag är partners och bidrar till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2025
ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness, Hemtex, Mio, Ellos, Filmstaden, Tree of Pets, Haleon, Unilever, P&G, Freudenberg Home and Cleaning Solutions, Lidingöloppet, Fazer Bageri, Flora Food Group, Tretti.se,  Challengize, ByWe och Kjell & Company.

Bilder 

Bilder på ett urval av årets rosa produkter finns här.

Bilder på årets designer finns här och på och Cancerfondens rosa band och armband här.

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet  
 

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev