Gissa brösten: nytt gaminginitiativ för att uppmärksamma Rosa Bandet

Under oktober har Gamedle startat ett unikt spel, Guess the Breast – ett spel som utmanar deltagarna att gissa vilken spelkaraktär som döljer sig bakom en närbild av en bröstkorg. Syftet är att uppmärksamma bröstcancer och få fler att bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

Ett spel för att göra skillnad

Guess the Breast är ett initiativ från Gamedle, Cancerfonden och Frame för att uppmärksamma  bröstcancer på ett nytt och kreativt sätt. Varje dag under 34 dagar visas en ny närbild från en spelkaraktär – det kan vara en humanoid eller fantasifigur, kvinna eller man.

Efter varje gissning leds spelaren vidare till en landningssida där man kan välja att stötta Cancerfondens insamling till livsviktig cancerforskning. Spelet har redan lockat till sig många och slog nästan rekord med över 9000 spelare första dagen och har sedan lanseringen 26 september legat på första plats på Gamedle. Även tolv olika streamers på 5 olika språk har spelat och streamat Guess the Breast och sammanlagt nått ut till fler än 130 000 följare.

En del av Play Together Against Cancer

Initiativet är en del av Cancerfondens långsiktiga projekt Play Together Against Cancer, som engagerar den globala spelcommunityn i kampen mot cancer. Målet är att skapa nya relationer, öka medvetenheten och samla in pengar till forskningen.

-Vår vision är att besegra cancer – att färre insjuknar, fler överlever och att alla som lever med cancer får ett långt och bra liv. Spelet med Gamedle är både kul och viktigt och visar att spelbranschen kan vara med och göra skillnad, säger Jeanette Sundin, biträdande generalsekreterare och chef Insamling och Kommunikation på Cancerfonden.

Gamedle är inspirerat av succéer som Wordle och Framed och spelet ses av miljoner människor världen över i månaden. Spela spelet här.

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj   

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor.

Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen är en viktig del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning. Pengarna fördelas till den mest lovande cancerforskningen oavsett cancerform.

Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 1,4 miljarder kronor tillsammans med alla som engagerat sig på olika sätt. 

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev