Så påverkar fysisk aktivitet din hälsa

Prognosen för framtiden pekar på att vi kommer att leva längre, men att fler kommer att drabbas av folksjukdomar som till exempel cancer. En av orsakerna är att vi rör oss allt mindre. En halvtimmes fysisk aktivitet om dagen kan ge stora fördelar på både samhälls- och individnivå.

En studie från England visar att år 2025 kommer antalet kvinnor och män över 65 år som drabbats av någon av våra folksjukdomar ha ökat markant. För cancer ligger ökningen på cirka 88 procent. Lägger vi sedan till tio år ser prognosen ännu dystrare ut – år 2035 beräknas cancerfallen ha ökat med hela 179 procent. 

Stillasittande ökar risken 

Men det finns hopp, menar Elin Ekblom Bak, PhD, Högskolelektor på Gymnastik- och idrottsskolan. 

– Det positiva i den här prognosen är att de flesta av våra folksjukdomar går att undvika genom att göra hälsosamma val. I cancerspecifik forskning har vi sett att de som sitter stilla mycket har en ökad risk för vanligt förekommande cancerdiagnoser som livmoderkroppscancer, tjocktarmscancer och bröstcancer, jämfört med de som sitter mindre. Vi ser också att fysisk aktivitet har en positiv påverkan på nästan alla olika typer av cancerdiagnoser. 

Träning påverkar kroppen positivt

Träning verkar vara ha en positiv effekt på de flesta funktioner och organ i vår kropp. Så vad är då fysiskt aktivitet och hur mycket behöver vi röra på oss för att må bra och hålla oss friska?

– Du är fysiskt aktiv när du gör allt ifrån små rörelser till att du springer allt du kan, berättar Elin. 

Höj pulsen 30 minuter om dagen

Rörelse förbättrar allt ifrån mental hälsa till sömn, koncentration och påverkar hjärta och kärl. Fysisk aktivitet gör också muskler, ben och skelett starkare samt ökar ämnesomsättningen.

– Enligt WHO:s rekommendation är det bra att röra på sig medelintensivt ungefär 30 minuter om dagen och stärka musklerna två till tre gånger i veckan, berättar Elin. 

Med medelintensiv aktivitet menar man att du känner att hjärtat börjar slå lite snabbare och att du börjar svettas. En bra tumregel är att du ska promenera så fort att det är svårt att prata samtidigt. Även muskelstärkande träning två gånger i veckan är viktigt, men det behöver inte vara på gymmet – att gå i trappor eller göra knäböj kan räcka. 

Vardagsmotion är viktig

Genom rörelsemätare, så kallade accelerometrar, har man mätt hur vi generellt sett rör oss under vår vakna tid. Resultaten visar att bara sju procent av svenskar når upp till de rekommenderade nivåerna om 30 minuter fysisk aktivitet om dagen. Enligt studierna sitter vi ungefär 9,9 timmar av vår vakna tid, och resten av tiden, ca 5,4 timmar rör vi oss med lågintensiv fysisk aktivitet som till exempel när vi går till bussen, går och handlar eller städar. 

För att bryta stillasittandet, tror forskarna, att det är det oerhört viktigt att få till mer vardagsmotion varje dag. Med enkel matematik så finns det efter 30 pulshöjande minuter 23,5 timmar kvar för annat.

Mer rörelse ger fler fördelar

Det finns många vinster med att röra sig regelbundet, som förbättrad folkhälsa och minskad risk för ohälsa för individen. Samhället har ett ansvar att bjuda in invånarna till rörelse, till exempel genom tillgång till grönområden. På arbetsplatsen kan arbetsgivare uppmuntra till att stå upp eller ha gå-möten.

– Som individ hittar du motivation genom att göra de rörelser du tycker om, säger Elin. Som att kratta i trädgården, fixa med bilen, gå en golfrunda, promenera i naturen, leka med barn eller barnbarn. Huvudsaken är att du gör det varje dag, varje vecka, varje månad, varje år i resten av ditt liv. Det gör skillnad. 


Vill du ha referenser på innehållet, vänligen kontakta Maiju Wetterhall, Sakkunnig. 
Mejl: maiju.wetterhall@cancerfonden.se

Tillbaka till sidan Träning och cancer