Minska risken för cancer

På lätt svenska

På lätt svenska

3 av 10 av alla cancerfall i Sverige kan förebyggas med hälsosamma levnadsvanor. Här är våra 6 råd om vad du själv kan göra för att minska risken att drabbas av cancer.

1.

Rök inte

Att inte röka är det bästa sättet att minska sin risk för att få cancer. Det är aldrig för sent att sluta röka.

2

Se till att du väger lagom mycket

Övervikt och fetma ger ökad risk för tretton olika cancerformer. Så se till att hålla en lagom vikt. 

3

Ät hälsosamt och lagom mycket

Att äta hälsosamt minskar risken för cancer. Det minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes samt övervikt och fetma.

4

Rör på dig varje dag

Fysisk aktivitet skyddar mot många cancerformer och hjälper dig också att hålla en hälsosam vikt.

5

Drick lite – eller inte alls

Alkohol ökar risken för flera olika cancerformer. Ju mer du dricker, desto större är risken. För att minska risken att drabbas av cancer är det bäst att inte dricka alkohol alls.

6

Sola försiktigt

Solen kan orsaka cancer i huden. Det är extra viktigt att skydda barn. Deras hudceller är särskilt känsliga för solen.

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan Våra råd

Mer lättläst om cancer

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.