"Att stå bakom kassan och inte ha tobak bakom ryggen kändes plötsligt så självklart". Foto: Pi Frisk
Nyheter
Publicerad
24 nov 2017
Författare
Sandra Forsvik

Slopar tobaken bakom kassan för gott

Genom att göra tobaken mindre synlig för kunderna hoppas kioskägarna Sofie, Naofal och Fredrik kunna bidra till att färre unga börjar röka och snusa. Förhoppningen är också att fler kioskägare följer deras spår.

Som en del i kampanjen Tobaksfria barn testade kiosken Örby Slott & Gott (före detta Lisebergs kiosk) att byta ut tobaken bakom kassan mot flamingos, hattar och exotisk frukt för att visa vilken kraft exponeringen av tobak faktiskt har. Det positiva gensvaret fick kioskägarna Sofie, Naofal och Fredrik att bestämma sig för att plocka bort tobaken bakom kassan för gott. Istället har de valt att placera tobaken mer dolt för kunderna.

Hur gick tankarna när ni bestämde er för att ta bort tobaken bakom kassan?

– Att stå bakom kassan och inte ha tobak bakom ryggen kändes plötsligt så självklart. Vi vill inte uppmana våra kunder att köpa tobak. Vi vill istället inspirera dem att köpa andra varor, säger Naofal. 

– Det kändes som ett självklart val för oss. Både jag, Sofie och Naofal tänker på att äta sunt och träna för att må bra. Ingen av oss röker eller snusar, och kan det här bidra till att färre ungdomar börjar använda tobak så vore det förstås jättebra, säger Fredrik.

– Vi är glada över att vi fick vara en del av kampanjen, för jag tror inte att vi hade kommit på den här idén själva. Det känns fint om vi kan bidra till mer hälsosamma val för våra kunder, säger Sofie. 

Vad har ni valt att fylla hyllorna bakom kassan med nu? 

– Vi tog ner hyllorna och valde att sätta upp en ny fondvägg med björkar för att istället skapa en känsla av hälsa och hållbarhet. Tobaken har vi placerat i lådor med fack under kassan och den stora snuskylen har vi bytt ut till en mindre variant för att den ska vara mindre synlig. Vi har också valt att satsa mer på vårt ekologiska sortiment, säger Naofal.

Vad har ni fått för reaktioner från kunder och andra kioskägare? 

– Vissa kunder blir lite osäkra om vi säljer tobak eller inte. Det är tydligt att de är vana att se tobak direkt när de kommer in i en butik och när de inte gör det frågar de ”säljer ni inte cigg eller?”. Men jag har inte hört något negativt hittills. Det är mest hejarop, vilket känns härligt, säger Sofie. 

– Det är bara positiva reaktioner och kanske främst från rökarna själva. De gör tummen upp. Många är glada och säger att de tycker att det är kul att mötas av något annat än tobak bakom kassan, säger Fredrik.  

– Framför allt kunder som konsumerar tobak är exalterade och några av dem har till och med kommit fram och sagt att de tycker att det är skönt att inte se den. Några av reaktionerna har varit: ”Sälj inte cigg till mig nu” eller ”Jag brukar köpa snus här varje fredagskväll men låt inte mig göra det”, berättar Naofal. 


"Det är bara positiva reaktioner och kanske främst från rökarna själva. De gör tummen upp", Fredrik, en av kioskägarna. Foto: Pi Frisk

Har tobaksförsäljningen påverkats sedan ni valt att ha en mer dold exponering? 

– Nej, jag skulle säga att den är ungefär densamma som innan. De som verkligen vill ha sin tobak köper den i alla fall. Men det är kul att få till en dialog med kunderna om huruvida tobaken kan påverka ens hälsa negativt, säger Fredrik. 

– Det är galet hur mycket tobak som säljs i Sverige. Jag tror att ett exponeringsförbud skulle slå hårt mot tobaksindustrin, vilket är bra, men den skulle även slå hårt mot alla tobakshandlare. Tobak är nästan det enda de säljer. Men vi vill vara det goda exemplet på att det visst går att driva en tobaksaffär, eller minilivs som vi kallar oss, där fokus inte är tobak. Vi går runt i alla fall och det vill vi visa. Förhoppningsvis kanske fler butiker följer efter, säger Naofal. 

Varför känns det viktigt för er att engagera er i den här frågan? Och vad är det som driver er?

– Vi har alla någon i vår närhet som har drabbats av cancer. Vår önskan är att bidra till att färre människor, framför allt barn och ungdomar, börjar använda tobak. Kan vi inspirera andra kioskägare att haka på och ta ner tobaken bakom disken vore det så häftigt. Rökning är inte bra för hälsan, säger Sofie. 

– Jag, Sofie och Fredrik vill vara med och engagera oss och bidra till ett friskare samhälle. Vi blir glada när våra kunder är glada och vi vill kämpa för att de ska hålla sig friska, säger Fredrik. 

– Vi hoppas att vi kan bidra till hälsosammare val, åtminstone för de personer som bor här i närheten. Vi är glada för den uppskattning vi får. Många verkar tycka att vi gör rätt. Det som driver oss är också att skapa den här gemytliga känslan som jag tycker att ni fångade så bra i filmen om oss i våras, säger Naofal. 


"Vi hoppas att fler följer Örby slott & Gotts goda exempel. Att minska synligheten är ett mycket viktigt steg för att unga inte ska börja använda tobak", Simon Holmesson, intressepolitiskt sakkunnig på Cancerfonden. Foto: Pi Frisk

Om kampanjen Tobaksfria barn

I våras arrangerade Cancerfonden tillsammans med Hjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation kampanjen Tobaksfria barn för uppmärksamma vilken kraft exponeringen av tobak har, inte minst bland barn och unga, samt för att uppmana riksdagen att införa ett exponeringsförbud.

Ett exponeringsförbud innebär att tobaksprodukterna flyttas från väggen bakom kassan till stängda skåp eller lådor. Den här förändringen är avgörande för att färre barn och unga ska lockas att börja använda tobak. Studier från Norge och Island, som redan inför exponeringsförbud, visar att regleringen påverkar ungas attityd till tobak och minskar deras vilja att testa. Andra länder som inför exponeringsförbud är till exempel Kanada, Ryssland, Storbritannien och Thailand.

– Vi hoppas att fler följer Örby slott & Gotts goda exempel. Att minska synligheten är ett mycket viktigt steg för att unga inte ska börja använda tobak. Våra politiker borde också ta sitt ansvar och likt många andra länder föreslå ett förbud mot att exponera tobak öppet i butik, säger Simon Holmesson, intressepolitiskt sakkunnig på Cancerfonden.

Sandra Forsvik

Webbredaktör

Visa fler