För första gången kan nu forskare se hur mycket total aktivitet som krävs för att uppnå bästa hälsoeffekt.
Nyheter
Publicerad
19 aug 2016
Författare
Sandra Forsvik

17 timmar lätt motion i veckan

En ny studie som presenteras i British Medical Journal visar att det behövs 17 timmar lättare motion i veckan för att uppnå optimal hälsoeffekt. Det kan låta mycket – men inte omöjligt.

I Europa beräknas vart nionde fall av bröstcancer och vart tionde fall av tarmcancer bero på för lite fysisk aktivitet. Minst 30 minuters medelintensiv fysisk aktivitet, till exempel en rask promenad eller en cykeltur, de flesta av livets dagar minskar risken för cancer. Det dubbla, 60 minuter medelintensiv fysisk aktivitet om dagen, minskar risken ännu mer.

Den nya studien som presenteras i British Medical Journal belyser viktiga kunskapsluckor, framför allt när det gäller helhetsbilden av hur olika sorters fysisk aktivitet påverkar risken för exempelvis bröst- och tjocktarmscancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdom. 

Ett internationellt forskarlag har analyserat data från 174 studier om hur fysisk aktivitet påverkar risken för exempelvis diabetes, bröst- och tjocktarmscancer och hjärt- och kärlsjukdom. För första gången har man kunnat se hur mycket total aktivitet som krävs för att uppnå bästa hälsoeffekt, allt från att gå till bussen, handla mat eller ett träningspass på gymmet. 

Resultaten visar att den som tränar mer än 17 timmar lättare motion eller 8 timmar intensiv träning i veckan löper 25 procent mindre risk att drabbas av bland annat hjärtinfarkt, diabetes och stroke. Den som motionerar mer än så drar ingen extra nytta av träningen. 

17 timmar motion kan låta mycket, nästan omöjligt. Men det innebär exempelvis att gå i trappor fem till tio minuter, dammsuga 15 minuter, jobba i trädgården 20 minuter, gå 25 minuter och jogga 20 minuter under en dag.

Sandra Forsvik

Webbredaktör

Visa fler