Tillsammans färgar vi Sverige rosa

Varje dag får 20 kvinnor veta att de drabbats av bröstcancer. Den 1 oktober startar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj med syftet att uppmärksamma bröstcancer, den största cancerdiagnosen bland kvinnor, och samla in pengar till cancerforskning.

H.K.H Kronprinsessan Victoria är kampanjens officiella beskyddare. Foto: Andrea Björsell.

– Var nionde kvinna drabbas av bröstcancer, det är en fråga som berör och det märks verkligen. Rosa Bandet-kampanjen har blivit något av en folkrörelse och det är fantastiskt att se allt engagemang, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare, inför månaden då hela landet ställer upp i cancerfrågan.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs för trettonde år. För sjunde året har H.K.H Kronprinsessan Victoria valt att bära det rosa bandet och visa sitt stöd som kampanjens officiella beskyddare. Kronprinsessan har under flera års tid intresserat sig för bröstcancerfrågan och cancerforskning.

Kronprinsessan deltog nyligen i ett möte med representanter från Cancerfonden som gav en bild av svensk cancerforskning i dag, diskuterade vikten av att patienter ska få delta i kliniska studier och informerade om årets upplaga av Rosa Bandet.


Kronprinsessan träffade Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh, Aina Törnblom, sakkunnig, och Alexandra von Melen, medieansvarig. Foto: Andrea Björsell.

Årets rosa produkter

I höst arrangerar hundratals föreningar och privatpersoner evenemang och insamlingar till förmån för Rosa Bandet. Samtidigt fyller Cancerfondens Rosa Bandet-sponsorer sina butiker med rosa produkter. När du köper en rosa produkt går en del av försäljningen till Cancerfonden.

– Cancerfondens vision är att färre ska drabbas av cancer och fler överleva. Då krävs det mer resurser till cancerforskning och att vi fortsätter att sprida kunskap om vad var och en kan göra för att minska risken för cancer. Alla gåvor och allt engagemang i Rosa Bandet, från givare och företag, är viktiga byggstenar för att kunna nå dit, fortsätter Stefan Bergh.

I år finns över 150 rosa produkter att välja bland. Att bidra är lättare än någonsin!

Här är ett urval av årets rosa produkter som säljs till förmån för Cancerfonden:


En klassiker från Apoteket.
  • Mellanmjölk från ICA, bidrag 1 krona.
  • Doftljus från Lindex, bidrag 36 kronor.
  • Försvarets hudsalva från Apoteket, bidrag 4 kronor.
  • Rosa handsåg från XL-BYGG, bidrag 10 kronor.
  • Rosa putsduk från Synoptik, bidrag 20 kronor.
  • Rosa eltandborste från Oral-B, bidrag 40 kronor.
  • Rosa nagellack från Essie, bidrag 10 kronor.
  • Vantar från Scorett, bidrag 40 kronor.
  • Rosa take away-mugg från Waynes, bidrag 2 kronor.
  • Rosa bostadsförsäljning från SkandiaMäklarna, bidrag 1 000 kronor per avslutad bostadsaffär.

Årets rosa band

Du kan givetvis stödja kampanjen genom att bära årets rosa band. Bandet kostar 30 kronor och finns att köpa på ICA, Lindex, Apoteket och XL-BYGG. I år är det designat av den internationellt erkända arkitekttrion Claesson Koivisto Rune och rymmer ungefär 20 cirklar, som symboliserar de 20 kvinnor som varje dag drabbas av bröstcancer.


"En stor cirkel med en liten cirkel mitt i – kanske den äldsta och tydligaste symbolen för liv och för kvinnlighet?" säger formgivarna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Foto: Knut Koivisto.

cancerfonden.se/rosabandet hittar du mycket mer om årets band och många fler rosa produkter. Var med du också och färga Sverige rosa!

Kom ihåg att din insats gör stor nytta. Sedan starten 2003 har Rosa Bandet-kampanjen samlat in drygt 515 miljoner kronor och under de åren har Cancerfonden sammanlagt delat ut drygt 574 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning. Pengarna som samlas in under kampanjen utgör en betydande del av de drygt 400 miljoner kronor som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning.