Selam Fessahaye har designat årets rosa band

Den hyllade modeskaparen Selam Fessahaye är årets designer av Cancerfondens rosa band. Själv bär hon bandet som en hyllning till forskningen.

En porträttbild på Selam Fessahaye i randig kostym och rosa bakgrund.
Selam Fessahaye - årets designer av Cancerfondens rosa band och armband. Foto: Senay Berhane

Här köper du ditt rosa band

Det var självklart att tacka ja. Att designa rosa bandet beskriver Selam Fessahaye som en stor ära, men också som en ögonöppnare. 

Det är otroliga framsteg som sker.

– Jag hade ingen aning om att vi har kommit så långt med forskningen. Tidigare har jag tänkt på det som ett mission impossible, att besegra cancer. Forskningen går snabbare framåt än någonsin nu, det är otroliga framsteg som sker, säger hon. 

Hon berättar om allt hon har lärt sig genom samarbetet med Cancerfonden och om hur mycket som har hänt inom forskning och vård sedan Cancerfonden grundades för 70 år sedan. 

Selam i sin studio
Vi kan verkligen göra stor skillnad tillsammans säger Selam Fessahaye. Foto: Irika Sandström

– På den korta tiden som Cancerfonden funnits har vi alltså gått från att två av tre inte klarar sig, till att två av tre överlever. Vi kan se fram emot en framtid där cancer inte nödvändigtvis innebär svår sjukdom eller död. Vi kan verkligen göra stor skillnad tillsammans. Min generation kan få vara med om att besegra cancer. 

Stödet går till den mest lovande forskningen 

Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober och pengarna som samlas in utgör en betydande del av de bidrag Cancerfonden delar ut till svensk cancerforskning. Forskning som är avgörande för visionen om att besegra cancer. 

Fokus för Rosa Bandet ligger på bröstcancer som är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor.  Ambitionen är att sprida kunskap om bröstcancer och påverka beslutsfattare. Men pengarna som samlas in går till den mest lovande forskningen, oavsett cancerform. 

Selam håller i rosa bandet.
Årets rosa band är gjort i tyll. Foto: Nette Sandström

Selam Fessahayes rosa band är gjort i tyll, ett tåligt material hon ofta arbetar med, bland annat för att det är spännande att ta det ur sitt vanliga sammanhang av bröllopsklänningar och andra ”prinsessbakelser”. Hon bestämde sig tidigt i processen för att göra ett band som anpassar sig efter sin bärare. 

Vi har alla vår egen berättelse och vårt eget avtryck.

– Då tyll är ett formbart tyg som släpper igenom ljus ser bandet annorlunda ut beroende på vad du har på dig under och hur du väljer att sätta på dig bandet. Så får man möjlighet att bära bandet på sitt eget sätt.

Rosa bandet

Var med och besegra cancer

Köp ditt rosa band här

Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström är mycket nöjd med valet av  årets designer.

–Den wow-känsla jag får av de kläder Selam designar hoppas jag också många får när de ser det rosa band hon har skapat. Vi är övertygade om att Selam med sitt unika band kommer att stärka årets kampanj och stötta oss i vår vision att besegra cancer. 

Varje band är unikt

Samma symbolik återfinns i händerna som är tryckta på bandet. Inget band är det andra likt. Beroende på hur tyget är skuret hamnar lite olika delar av händerna på varje band.

– Precis som det är med oss människor. Vi har alla vår egen berättelse och vårt eget avtryck, konstaterar Selam Fessahaye, som också har designat årets armband:

– Det är samma färgval, svart som bryter av mot den snällare rosa färgen och kan användas för sig själv eller som ett komplement till bandet.

Årets rosa armband ligger i tyll
Årets rosa armband designat av Selam Fessahaye. Foto: Nette Sandström

Selam Fessahaye berättar att hon själv inte har förlorat någon närstående i cancer, att hon känner sig skonad, samtidigt som hon har sett människor runtomkring drabbas på olika sätt.

Jag bär bandet för forskningen.

– Min relation till cancer är nog främst en rädsla för vad som kan hända. Jag tror inte att det går att leva i vårt samhälle utan att ha stött på cancer då många drabbas förr eller senare, direkt eller indirekt. Om jag eller någon nära mig drabbas, hoppas jag att forskningen har kommit så långt att jag inte behöver vara rädd för att förlora någon i cancer.

Selam och en vän sitter i en soffa.
Selam Fessahaye arbetar som modeskapare och stylist. Foto: Irika Sandström

Samarbetet med Cancerfonden har förändrat henne. Hon har kanske inte blivit mindre rädd, men definitivt mer hoppfull.

– Det är för forskningen jag själv bär bandet, för att vi kan hjälpas åt att besegra cancer. Det är inte omöjligt utan en tidsfråga, säger Selam Fessahaye.

Om Selam Fessahaye

  • Är 37 år, jobbar som modeskapare och stylist.
  • Hennes debut på Stockholms modevecka 2018 blev en omtalad succé i modevärlden. Hon har stylat artister som Seinabo Sey och Sabina Ddumba och hennes kläder har burits av världsstjärnor som Beyoncé och Lil Nas X, liksom av kronprinsessan Victoria.
  • 2018 visades dokumentären ”Selams stil” på SVT.
  • I augusti i år var Selam Fessahaye sommarvärd i P1. 

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.