Jobb
Publicerad
2 okt 2019

Social media specialist

Vill du vara med oss att besegra cancer? Vi söker nu en Social media specialist till vår enhet content. Du ska driva köp och distribution, göra analys och ge insikter som stärker vår insamling, kunskapsspridning och påverkansarbete.

Cancerfonden är en ideell organisation som samlar in pengar för att finansiera cancerforskning och för att sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk för cancer. Varje år finansierar vi närmare 500 forskningsprojekt. Cancerfonden har ett starkt varumärke med högt förtroende - avgörande för att lyckas nå vår vision att besegra cancer. 2019 delar Cancerfonden ut drygt 600 MSEK till svensk cancerforskning och har som målsättning att dela ut 1 miljard.

Sociala kanaler är viktiga för Cancerfonden för att stärka varumärket, driva insamling och sprida kunskap om cancer och hur man minskar sin risk för cancer. Vi har redan en stark plattform i sociala kanaler, med en av de främsta Facebook-sidorna i Sverige med högt engagemang och en Instagram-profil som i år blev utnämnd till Sveriges främsta av tidningen Resumé. Rollen som Social media specialist ska lyfta Cancerfondens content-arbete och bidra till att vi snabbare kan nå våra mål och visionen att besegra cancer.  

Om tjänsten

Sociala medier är en viktig kanal för att bekräfta givare och bidra till insamling, kontinuerligt under året med always-on som mindset och i kampanjer som Rosa bandet, julkampanj och Cancerfondens gala Tillsammans mot cancer i TV4. Det är också en kanal för att sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk samt bidra till påverkansarbete.

I rollen som Social media specialist ansvarar du för att distribution och köp i sociala kanaler, paid och non paid. Du har ett nära samarbete med dina kollegor på content samt samarbetar med projektledare från marknad och verksamhet. Du genomför analys av utfall i sociala kanaler och bidrar till kontinuerlig optimering för att hela tiden förbättra innehållet. Du genomför rapporter månadsvis och efter projekt. Du förväntas bidra till ett agilt arbetssätt – arbeta datadrivet där analys och lärande ska leda till effektiv kommunikation. 

Ansvar

  • Distribution och genomförande av köp i sociala medier, paid och non paid
  • Leverera på köpstrategi och utveckla den vid behov
  • Kontinuerlig optimering i samarbete med content manager, digitala redaktörer och projektledare
  • Mäta och rapportera resultat månadsvis
  • Ge insikter till organisationen
  • Bevaka utveckling av sociala medie-plattformar

Vem vi söker

Du drivs av utveckling, att förbättra och vill gärna ligga i framkant. Du vill arbeta insiktsdrivet och är en team-player. Du är analytisk och har god förmåga att kommunicera resultat och insikter. Du har hög kunskap om sociala kanaler och är en van köpare. Du är mycket strukturerad och har god kunskap i excel.

I rollen som Social media specialist är du en del av content-enheten på Cancerfondens kommunikations-och marknadsavdelning. Du ingår i ett team med content-manager, innehållsansvarig site, webbredaktör, digitala redaktörer och copywriter. Du rapporterar till chefen för content-enheten.

Arbeta på Cancerfonden 

På Cancerfonden visar vi respekt och förtroende för varandra. Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer. Cancerfonden värderar en balans mellan arbete och fritid och tillämpar därför målstyrd arbetstid. Cancerfonden är en rökfri arbetsplats.

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter 6 månaders provanställning och med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. 

I den här rekryteringen samarbetar vi med TRIB. Alla frågor gällande tjänsten och hur du ansöker hittar du information om här.