Jobb
Publicerad
8 apr 2020

Marketing automation specialist

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att färre ska drabbas och fler ska överleva. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden får inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. I dag överlever två av tre cancer. På 50-talet var det en av tre. Vi har kommit långt, men vi är inte framme.

På kontoret i centrala Stockholm arbetar ett 80-tal medarbetare och nu söker vi en Marketing automation specialist. 

Enheten Marknad växer och vi söker en Marketing Automation specialist. I den här rollen kommer du att arbeta i ett marketing automation-system som implementeras nu under sommaren/hösten. Du ansvarar för att bygga dialoger med rätt budskap till rätt givare i rätt tid. Rollen är ny i organisationen så du har stor möjlighet att påverka ditt arbete. Du deltar i planering, gör målgruppsurval, bygger dialoger, testar data, exekverar och optimerar dialoger för att nå bästa konvertering och informationsspridning. Du ansvarar även för att följa upp och utvärdera dialogerna. Målet är att stärka relationen med befintliga givare och att attrahera nya genom målgruppsanpassad kommunikation. Genom detta arbete bidrar du tillsammans med dina kollegor till att öka intäkterna från privatpersoner och företag, öka kunskapsspridningen samt stärka Cancerfondens varumärke. Du kommer att arbeta både självständigt och i tvärfunktionella team.

Sammanfattningsvis ingår i huvudsak följande arbetsuppgifter i rollen som MA-specialist:

  • Övergripande ansvar för Cancerfondens MA-system
  • Stärka relationen med befintliga givare samt attrahera nya genom målgruppsanpassad kommunikation
  • Genom MA-system bygga datadrivna dialoger med rätt budskap till rätt givare i rätt tid. Exekvera och optimera dialoger för att nå bästa konvertering och informationsspridning
  • Analys, testning, uppföljning och utveckling av datadrivna dialoger
  • Analysera målgrupper
  • Planering av marknadsaktiviteter
  • Digitalisera och utveckla marknadsaktiviteter
  • Ingå i tvärfunktionella team med kollegor från content, insamling, press/pr företagsgruppen, verksamhet m.fl.
  • Delaktig i aktivitets- och marknadsplan
  • Vid behov göra kanalanpassningar i innehåll, t.ex. mindre justeringar i copy och bild samt ta fram enklare content. 

Vem vi söker?

  • Erfarenhet av arbete i MA-system
  • Erfarenhet av praktiskt arbete inom crm, e-post marknadsföring och/eller annan datadriven kommunikation
  • Erfarenhet av att genomföra målgruppsurval och att skapa innehåll till datadrivna kunddialoger
  • Goda kunskaper i analysverktyg
  • Goda kunskaper i att hantera dataimport/export
  • Meriterande är om du har erfarenhet av produktion av content

Att arbeta på Cancerfonden

Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer. Cancerfonden erbjuder träningsmöjligheter på arbetstid, möjligheten till promenadmöten, förmånliga friskvårdserbjudanden och kunskapshöjande aktiviteter inom kost och hälsa. Cancerfonden värderar en balans mellan arbete och fritid och tillämpar målstyrd arbetstid. Cancerfonden är en rökfri arbetsplats.

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter 6 månaders provanställning och med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tillträde under våren 2020.

 

I den här rekryteringen samarbetar Cancerfonden med rekryteringsbolaget Trib. Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via den här länken.