Jobb
Publicerad
17 apr 2020

Kommunikationsstrateg

Vill du vara en del av Cancerfondens arbete framåt i att skapa värdefull kommunikation som gör skillnad på riktigt? Här får du arbeta både strategiskt och operationellt.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att färre ska drabbas och fler överleva. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden får inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. I dag överlever två av tre cancer. På 50-talet var det en av tre. Vi har kommit långt, men vi är inte framme.

På kontoret i centrala Stockholm arbetar ett 70-tal medarbetare och nu söker vi en kreativ strateg som får saker gjorda och som vill vara med i arbetet för att öka synlighet för Cancerfondens viktiga frågor.

Om tjänsten

I rollen som kommunikationsstrateg på Cancerfonden arbetar du både strategiskt och operativt. Du tar fram kommunikationsplaner och gör strategiska prioriteringar av opinionsfrågor. Du genomför målgruppsanalyser och utvecklar taktik för olika kommunikationsutmaningar. På eget initiativ tar du löpande fram idéer på kommunikation inom alltifrån forskningsframsteg och folkhälsopolitik till ”myth-busting” och personporträtt och har förmåga att komma med idéer på digital kommunikation och genomföra dem. Du skriver debattartiklar och pressmeddelanden, budskapstränar och tar fram underlag till talespersoner. Du leder projekt av olika slag och är beställare gentemot kommunikationsbyråer.

Rollen har ett särskilt fokus på att bidra till Cancerfondens mål om att öka kunskapen om sambandet mellan levnadsvanor och cancer (folkhälsa/prevention).

Du en del av teamet på enheten Press och PR med vilka du har ett nära samarbete och du rapporterar till enhetschefen. Du delar pressjour och deltar i arbetet med att ta fram enhetens mål och prioriteringar i linje med verksamhetsplanen.

Vem vi söker?

För att lyckas i rollen tror vi att du arbetet både strategiskt och operativt med liknande arbetsuppgifter, på PR-byrå eller i en organisation/företag. Du är en person som ser möjligheter och drivs av att ta initiativ och få saker gjorda tillsammans med andra.

Att arbeta på Cancerfonden

Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision – att besegra cancer. Cancerfonden erbjuder träningsmöjligheter på arbetstid, möjligheten till promenadmöten, förmånliga friskvårdserbjudanden och kunskapshöjande aktiviteter inom kost och hälsa. Cancerfonden värderar en balans mellan arbete och fritid och tillämpar målstyrd arbetstid. Cancerfonden är en rökfri arbetsplats.

 

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter 6 månaders provanställning och med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. 

För mer information om rollen, vänligen kontakta Brightnesskonsult Susanne Ahlström, tel. 0706044297. Senast den 28/4 behöver vi din ansökan och du gör det via denna länk.