Jobb
Publicerad
22 feb 2019

Digital redaktör marknad & insamling

Vill du vara med oss att besegra cancer? Vi söker nu en Digital redaktör marknad & insamling till vår enhet content.

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att fler ska överleva och färre ska drabbas. För att komma närmare visionen arbetar Cancerfonden med forskningsfinansiering, påverkansarbete och kunskapsspridning. Sedan Cancerfonden grundades 1951 har vi delat ut närmare 10 miljarder kronor till svensk cancerforskning.

Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation som samlar in pengar för att finansiera cancerforskning och för att sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk för cancer. Varje år finansierar vi närmare 500 forskningsprojekt. Cancerfonden har ett starkt varumärke med högt förtroende - avgörande för att lyckas nå vår vision att besegra cancer. 2019 delar Cancerfonden ut drygt 600 MSEK till svensk cancerforskning men har som målsättning att dela ut 1 miljard. Därför stärker vi nu arbetet med Content Marketing i kampanjer och always-on och söker en Digital redaktör marknad och insamling. 

Om tjänsten

Content marketing är en viktig kanal för att bekräfta givare och bidra till insamling. Cancerfonden arbetar kontinuerligt under året med always-on som mindset och i kampanjer som Rosa bandet, julkampanj och Cancerfondens gala Tillsammans mot cancer i TV4. 

I rollen som Digital redaktör marknad & insamling ansvarar du för Cancerfondens digitala kommunikation på området och är en del av enheten content. Du ansvarar för att planera och göra ut innehåll på cancerfonden.se och i sociala kanaler. Du har ett nära samarbete med dina kollegor på content men är också en del av ett tvärfunktionellt team med projektledare från marknad/insamling och PR. Du förväntas bidra till ett agilt arbetssätt – arbeta datadrivet där analys och lärande ska leda till effektiv kommunikation. 

Ansvar

  • Planera innehåll till Cancerfondens egna kanaler – sociala samt cancerfonden.se – always-on och i kampanj
  • Producera innehåll såsom artiklar och copy till inlägg till sociala medier, manus till explainers, underlag till infographics mm.
  • Samarbete med PR-och press kring influencers och Cancerfondens ambassadörer
  • Köp & samarbete med contentbyrå, ta fram brief för deras uppdrag, säkerställa hög kvalité och vara byråns kontaktperson genom uppdraget
  • Målgruppsanpassning av innehåll
  • Lägga upp innehåll på sajt
  • Moderering i sociala kanaler
  • Analys av utfall av genomförd kommunikation

Vem vi söker

Du är van att planera innehåll till sociala kanaler, omni-channel och always-on. Du är van att utforma innehåll som premieras av algoritmer. Sociala medier är din primära arena och du har kunskap om medieköp på Facebook och övriga sociala kanaler. Du har kunskap om SEO samt hur det påverkar hur content ska utformas. Du är en god skribent och är noggrann. Erfarenhet av marknadsföring och lägga contentplan för kampanj är central. Erfarenhet av insamling meriterande.

Du drivs av utveckling, att förbättra och vill gärna ligga i framkant. Du vill arbeta insiktsdrivet, är pedagogisk och en team-player. 

I rollen som digital redaktör är du en del av content-enheten på Cancerfondens kommunikations-och marknadsavdelning. Du ingår i ett team med content-manager, webbredaktör, digitala redaktörer, copywriter, produktionsledare och formgivare. Du rapporterar till chefen för content-enheten.

På Cancerfonden visar vi respekt och förtroende för varandra. Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer. Cancerfonden värderar en balans mellan arbete och fritid och tillämpar målstyrd arbetstid. Cancerfonden är en rökfri arbetsplats.

 

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter 6 månaders provanställning och med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. 

I den här rekryteringen samarbetar vi med TRIB. Alla frågor gällande tjänsten och hur du ansöker hittar du information om här.