Jobb
Publicerad
20 nov 2020

Analytiker digitala plattformar

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att färre ska drabbas och fler ska överleva. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden får inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 11 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. I dag överlever två av tre cancer. På 50-talet var det en av tre. Vi har kommit långt, men vi är inte framme.

Vi letar nu efter en nyckelperson i Cancerfondens pågående digitala resa, en digital analytiker! Du kommer att ansvara för att Cancerfonden mäter alla digitala initiativ med målet att lära sig mer om sina givare och skapa engagemang för att öka insamling till svensk cancerforskning och att sprida kunskap om cancer till olika målgrupper.

Du kommer att arbeta nära resten av organisationen, UX Designers, Produktägare, Utvecklare, Innehållsansvarig sajt och alla andra team med en ambition att arbeta mer insiktsstyrt. 

Du kommer att coacha och utbilda internt för att se till att organisationen vet varför och hur man ska följa upp olika aktiviteter och initiativ. Din roll är till stor del operativ, du kommer till exempel sätta upp kampanjer, följa upp och analysera resultatet.

Arbetsuppgifter

  • Säkerställa att respektive avdelning och interna intressenter har enkel och snabb tillgång till relevant data på ett lättförståeligt sätt.
  • Driva mätning från målbeskrivning till teknisk implementation.
  • Äga Google Analytics och Google Tag Manager.
  • Säkerställa korrekt mätning utifrån verksamhetens behov.
  • Vara del av det tvärfunktionella produktutvecklingsteamet och en del av ett kärnteam tillsammans med Produktägare och UX Designer.
  • Proaktivt arbeta med att upprätthålla hög datakvalitet.
  • Arbeta proaktivt för att skapa datadrivna rutiner och processer.
  • Vara en aktiv pådrivare/deltagare i all digital utveckling för att säkerställa mätning och uppföljning.
  • Ansvara för att kampanjer och marknadsföringsaktiviteter mäts och kan följas upp.
  • Skapa dashboards och rapporter i Google Data Studio och/eller Power BI.
  • Arbeta aktivt med konverteringsoptimering (CRO).
  • Planera, sjösätta och följa upp AB-tester.
  • Ta fram data som grund för viktiga affärs- och verksamhetsbeslut.

Om dig

Du har minst 3-5 års arbetserfarenhet som digitalanalytiker. Du är expert på Google Analytics och Google Tag Manager. Som person är du nyfiken och engagerad. Du är van att arbeta i en snabbrörlig miljö där flera projekt måste hanteras parallellt. Helt enkelt, en problemlösare med en positiv attityd.

 

Att arbeta på Cancerfonden

Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer. Cancerfonden erbjuder träningsmöjligheter på arbetstid, möjligheten till promenadmöten, förmånliga friskvårdserbjudanden och kunskapshöjande aktiviteter inom kost och hälsa. Cancerfonden värderar en balans mellan arbete och fritid och tillämpar målstyrd arbetstid. Cancerfonden är en rökfri arbetsplats.

 

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter 6 månaders provanställning och med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tillträde under våren 2021. I den här rekryteringen samarbetar Cancerfonden med rekryteringsbolaget TRIB. Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via den här länken där du också hittar kontaktuppgifter till rekryteringsansvarig.