Kampanj

Kampanjer som ger resultat

Under året har Cancerfonden planerat och genomfört flera framgångsrika kampanjer med syfte att öka engagemanget och samla in mer pengar till cancerforskningen.

Under Cancerfondens insamlingsgala Tillsammans mot cancer valde 25 750 personer att bli nya månadsgivare. Galan direktsändes i TV4 och lockade 800 000 tittare och ytterligare 70 000 på TV4 Play.

Känslosam insamlingsgala

Det blev en känslosam kväll där drabbade och närstående delade med sig av sina erfarenheter, och vi lyfte fram forskarnas hoppingivande och envisa arbete för att besegra cancer.

– Jag är otroligt tacksam för alla som redan är månadsgivare – och för alla som valde att bli det under kvällen. Tillsammans gör vi det möjligt för forskarna att göra nya, viktiga genombrott, sa Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare, efter galan.

En scen under Cancerfondens gala Tillsammans mot cancer, där antal månadsgivare visas på en stor skärm.
Många valde att bli månadsgivare under Cancerfondens gala Tillsammans mot cancer. Foto: Carlos Zaya

Stort engagemang

Galan leddes av duon Tilde de Paula Eby och Bengt Magnusson som presenterade artister som Robin Bengtsson, Miss Li, Bo Kaspers Orkester, Janice och Jan Malmsjö. Under kvällen delades även Cancerfondens årliga utmärkelse Årets cancerforskare ut till Fredrik Mertens.

Engagemanget i sociala medier var stort och nästan 40 000 fler personer än 2017 delade olika nyheter om galan på Facebook.

Från mörker till ljus

Modedesignern Bea Szenfeld tog ordet nytänkande till nya höjder när hon formgav Cancerfondens rosa band 2018. Det unika bandet i form av en stege tillverkades i slitstarkt papper för att tåla regn och t.rar, och bars av närmare 700 000 personer.

– Uppdraget att formge .rets rosa band gör jag för min mamma och alla andra som drabbas av cancer på ett eller annat sätt. För mig är stegen en symbol för något hoppfullt, en passage från mörker till ljus, säger Bea Szenfeld..

Bea Szenfeld i svart kimono med färgglada blommor i sin studio.
Bea Szenfeld designade Cancerfondens rosa band 2018. Foto: Ea Czyz

Under kampanjperioden från mitten av september till och med sista oktober skrevs 413 artiklar om Rosa Bandet, vilket innebar en publicitet som gjorde att vi nådde en räckvidd* på 33 miljoner personer.

På Facebook nådde kampanjen under oktober, mer än 2,5 miljoner personer och 113 001 olika former av reaktioner. På Instagram gav kampanjmånaden ungefär 2 000 nya följare och inläggen visades nästan 750 000 gånger.

Under kampanjen drev vi också en digital aktivering som hette ”Swisha för mamma” med syfte att öka den digitala insamlingen.

En personligare vårkampanj

Under våren lanserade Cancerfonden kampanjen Egen insamling fokuserad på givarnas egna insamlingar som finns på cancerfonden.se. Det var då första gången som vår nya kommunikationsplattform Tillsammans mot cancer användes – och målet var att beröra, engagera och aktivera människor för att samla in pengar till cancerforskningen.

Kommunikationen satte fokus på hur vi alla berörs av cancer och uppmaningen var att starta en insamling på cancerfonden.se, till förmån för en familjemedlem eller nära vän.

Avsändaren för kampanjen ändrades från Cancerfonden till exempelvis Mormorfonden,

Farfarfonden, eller Pappafonden för att förstärka känslan av att vi alla samlar in pengar för någon vi bryr oss om.

En mamma i medelåldern tillsammans med sin tonårsdotter, står och håller om varandra i en trädgård.
Foto: Johanna Åkerberg Kassel

Mormorfonden gav närmare 100 nya insamlingar och 1,8 miljoner kronor i insamlade medel. Den mest framgångsrika insamlingen var Anders Limpárs insamling till minne av vännen Klas Ingesson, som nådde 160 000 kronor i samband med fotbolls-VM i Ryssland.

Konceptet utformades med sociala medier som en viktig kanal och innebar stor spridning. Kampanjens tre mest engagerande inlägg på Instagram respektive Facebook nådde 100 000 respektive 2 500 000 personer.

När vi utvärderade kampanjen visade det sig bland annat att man tyckte mycket om den, att den bidrog till att göra cancerfrågan mer angelägen och att den ökade Cancerfondens trovärdighet.

Prisad julkampanj ger insamlingsrekord

Cancerfonden är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. I julkampanjen 2017, som vi repeterade 2018, ville vi betona hur viktiga alla dessa individuella insatser är för att vi tillsammans ska kunna besegra cancer.

Vår film vann en 100-wattare i kategorin Ideellt.

Kampanjfilmen Minns det som i går blev mycket uppskattad, vilket bekräftades av de kommunikationspriser den fick under 2018. Filmen vann ett guldägg för bästa film och ett silverägg i kategorin Hantverk på Guldäggsgalan i april 2018. I september erhöll filmen det prestigefyllda priset Årets bästa reklamfilm samt Årets bästa reklamfilmsregissör på Roygalan..

I oktober fick filmen brons i den internationella tävlingen Cresta Awards som bedömer kreativ höjd. Anna Ternheims specialversion av låten Auld Lang Syne gjorde att vi i november kunde ta emot pris för Årets ljudbranding på tävlingen Sound Award.

Slog insamlingsrekord

Filmen bidrog till att vi slog insamlingsrekord under 2017 – vilket gjorde att vi vann priser också i Sveriges Annonsörers tävling 100-wattaren.

Vår film vann en 100-wattare i kategorin Ideellt – Kampanj och en 50-wattare i kategorin Konsument – Kampanj. Julen 2018 uppnåddes ett insamlingresultat i samma nivå som för 2017 och med samma kampanjfilm som repeterades.

Jeanette Sundin, chef för kommunikation och marknad, i profil utomhus.
Jeanette Sundin, chef kommunikation och marknad. Foto: Malin Norlén

Vår nya logotyp ger oss bättre förutsättningar för en kommunikation som förenar och bidrar till att samla in mer pengar till den livsviktiga cancerforskningen.

Press och opinion

Cancerfonden hade under 2018 ett stort genomslag i redaktionella medier. Totalt medverkade vi eller omnämndes i 3 654 artiklar, varav den mest uppmärksammade egna nyheten under året var från i mars när Cancerfondsrapporten släpptes.

Årets Cancerfondsrapport pekar på stor ojämlikhet

Sedan 2006 har Cancerfonden årligen publicerat Cancerfondsrapporten. Rapporten är en viktig produkt för Cancerfondens påverkansarbete. Den förser politiker och beslutsfattare med fakta, granskningar och förbättringsförslag och bidrar till att lyfta cancerfrågans olika delar på den politiska agendan.

2018 års Cancerfondsrapport handlade bland annat om socioekonomiska skillnader i cancervården. Rapporten lanserades i mars med ett frukostseminarium då fokus var skillnaderna i cancervård, men också på att Sverige faller i internationella forskningsjämförelser.

Rapporten, genererade drygt 100 artiklar och en räckvidd på omkring 8 miljoner personer.

Tre kapitel släpptes innan lanseringen: livmoderhalscancer, prevention, övervikt och fetma samt forskningsrankningen. Under flera år har intresset för Cancerfondsrapporten ökat – inte minst på grund av arbetet med att ta fram regionalt vinklade lanseringar. Många partiledare, beslutsfattare och opinionsbildare har under året refererat till olika delar av Cancerfondsrapporten i media, sociala medier och under seminarier.

Rapporten, genererade drygt 100 artiklar och en räckvidd* på omkring 8 miljoner personer. Nyheten som släpptes i Ekot med rubriken Tusentals cancersjuka dör i onödan skapade, utöver spridningen i traditionella medier, även stort engagemang i sociala kanaler. Sveriges Radios artikel delades mer än 4 500 gånger på Facebook och nästan 400 gånger på Twitter.

Opinionsarbete under Almedalen

Målet med Cancerfondens närvaro i Almedalen 2018 var att bygga relationer, påverka politiken inom våra viktiga frågor och stärka vår roll som samhällsaktör.

Under Almedalen 2018 var prevention och hälsosamma levnadsvanor det huvudsakliga temat för våra aktiviteter.

Folkmyller en solig sommardag på gågata i Visby på Gotland.

Cancerfonden var delarrangör för två välbesökta seminarier tillsammans med Skandia respektive ICA med rubrikerna Fysisk aktivitet för en bättre hälsa och Är frukosten vägen till en bättre hälsa?

I panelerna fanns, utöver representanter från Cancerfonden, också våra ambassadörer Leo Razzak och Pamela Andersson Alselind samt beslutsfattare som Camilla Waltersson Grönvall (M), Agneta Karlsson (S) och Dag Larsson (S).

Cancerfondens representanter deltog också som paneldeltagare i ytterligare en handfull seminarier och rundabordssamtal, samt i en mängd relationsbyggande möten och nätverkande. Cancerfonden var under hela veckan aktiva på Twitter för att sprida våra budskap och marknadsföra våra seminarier.

Cancer i siffror

I juni presenterade Cancerfonden tillsammans med Socialstyrelsen rapporten Cancer i siffror som visar fakta och statistik om olika cancersjukdomar. Publikationen visar att fler insjuknar i cancer men att överlevnaden samtidigt ökar. Nyheten publicerades först av TT och spreds i 99 olika källor som nådde potentiellt 6,5 miljoner personer.

Media om forskningsfinansiering

Under 2018 beslutade Cancerfonden att dela ut 606 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Det är det största beloppet någonsin från Cancerfonden.

Detta uppmärksammades både i riksmedia och lokalmedia. Först ut med nyheten var Dagens Medicin, följt av lokala vinklar i universitetsstäderna med utvalda forskare och forskningsprojekt som hade fått del av anslaget. Nyheten spreds i hela 40 olika lokala källor och fick en räckvidd på 3,2 miljoner läsare/tittare.

* Räckvidden ger en bild av genomslaget för en nyhet. Det är ett mått på hur många som nås av en nyhet - antalet möjliga lästillfällen.