Så ett frö för framtiden! Bidra till forskning som räddar liv.
Så ett frö för framtiden! Bidra till forskning som räddar liv.
På årets rosa band slingrar sig en grön, växande ranka genom livet, från ett litet frö till gröna blad. När vi tillsammans stöttar cancerforskningen bidrar vi till nästa framsteg och sår ett frö för framtiden, för livet.
Floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson är årets designer av Cancerfondens rosa band.
H.K.H. Kronprinsessan Victoria är officiell beskyddare av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj för sjuttonde året i rad.
Under oktober färgar vi Sverige rosa. Ingen ska missa att det är månaden vi tillsammans kraftsamlar för att bekämpa bröstcancer och all annan cancer.
Under årets Rosa Bandet-kampanj i oktober kan du sälja eller buda till förmån för Cancerfonden.
Vi sår ett frö för att något ska växa i framtiden, precis som forskningens framsteg växer fram över tid och gör så att färre drabbas och fler överlever cancer.
/Karl Fredrik Gustafsson, designer rosa bandet 2025
Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober varje år för att sprida kunskap om cancer och samla in pengar till forskning.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet blir en betydande del av de medel vi delar ut till cancerforskning i Sverige.
Dödligheten i bröstcancer har minskat med 33 procent de senaste 20 åren. Det är ett resultat av forskning som lett till tidigare upptäckter och bättre behandlingar.
Under Rosa Bandet-kampanjen färgar vi Sverige rosa med hjälp av våra Rosa Partners. Tillsammans besegrar vi cancer.
Så undersöker du brösten själv.
Så undersöker du brösten själv.
Textilkonstnären Britta Marakatt-Labba designade ett rosa band som symboliserar livets sköra tråd, men också riktningsvisare som vill påminna om att vi inte får glömma bort de stora frågorna.
Rosa bandet 2023 designades av 20 profiler från olika delar av landet för att fira att Rosa Bandet fyllde 20 år. De har alla en koppling till cancer.
Skådespelaren Emma Örtlund designade ett band som symboliserar kraft och snabbhet – att vi alla kan göra något i kampen mot cancer. "Det här är min hyllning till alla som kämpar, tillverkat av det vackraste som finns – 80-talets underbara färger!"
Modeskaparen och kostymören Selam Fessahayes har formgett ett band med händer som symboliserar vikten av att alla bidrar och att alla berörs. "Varje band är unikt, precis som vi alla människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck."
Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kits design i slitstarkt manchestertyg symboliserade hopp, kärlek och kraft. "Vi vill belysa känslan av samhörighet och bandet som flätar oss samman."
Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. "För mig är hoppet viktigt."
Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band. "Cancerfondens rosa band bidrar till forskning. Så att vi kan överleva och hålla oss friska från cancern. Som till exempel min mamma."
Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet i form av ett hoppingivande budskap: Beat it. "För mig är livet än mer magnifikt nu, på andra sidan min cancer. Jag vill att fler ska få möjlighet att fortsätta uppleva livets storhet."
Skådespelerskan Alicia Wikander formgav 2016 års band. "Att köpa det rosa bandet kan kännas som en droppe i havet. Men många små droppar blir en kraftfull våg, ett viktigt bidrag till den forskning som gör att färre drabbas och fler överlever cancer."
Arkitekttrion Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. "En påminnelse om varför vi måste bekämpa denna sjukdom."
Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster. "Virkade spetsar är ett konsthantverk som kvinnor fört vidare mellan generationer och kräver både tålamod och kunskap. Egenskaper som även krävs i svåra stunder."
Konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, mor och dotter, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. ”Vårt mönster ”tummen” är peppen, trösten och hoppet i ett.”
Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind. "Mönstret som vi har skapat är en symbol för treenigheten i vårt systerskap men visar också på vikten av att öppna upp och agera med sitt hjärta."
Artisten och låtskrivaren Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt valde att formge bandet som en omfamning. ”Rosa Bandet handlar om att bry sig om. Och vad kan symbolisera det bättre än en omfamning?”
Illustratören Liselott Watkins designade bandet med former av bröst. ”Jag ville göra ett mönster som hyllar brösten och som känns positivt och glatt. Även om ämnet är allvarligt, så känns det viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.”
Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten. ”Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav punktskriften.”
Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap och empati pryda bandet för att leda till eftertanke och samtal. ”Varje rosa band är en del av ett oändligt långt sidenband där orden löper som en tanke från bärare till bärare.”
Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja som symboliserade en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.
Modeskaparen Carin Rodebjer var den första designern att formge Rosa bandet för Cancerfonden. Hon hämtade inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor. "Jag tycker trasmattan symboliserar kvinnlig kraft och kvinnlig kreativitet."